De vraag
Zinloos gevoel
Ik (29) worstel met de vraag: wat wil ik met mijn leven? Ik ben een optimist, maar ik merk dat ik steeds verdrietiger word van de nadruk op materiële zaken, van de oppervlakkigheid van het leven.

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
In de huidige westerse maatschappij zijn we verleerd de vraag naar de zin van het bestaan te stellen.
Eeuwenlang hebben filosofen zich erover gebogen, al dan niet vanuit religieuze invalshoek, om vanaf de jaren zeventig van de vorige eeuw vanuit het pragmatisme te stellen: ‘Oké, we gaan het antwoord op de vraag naar de zin van het leven niet vinden, dus laten we gewoon doen wat werkt.’
Helaas is de opkomst van het pragmatisme hand in hand gegaan met de opkomst van het consumentisme en zo lijkt het dogma in veel westerse maatschappijen nu te zijn dat je gelukkig wordt van materiële zaken. De meeste mensen zijn zich er niet van bewust. Maar velen voelen, net als jij, dat er iets wringt.
Het grote geluk is dat consumentisme en pragmatisme dan misschien wel ‘de norm’ geworden zijn, maar geen ‘verplichting’. Het kan al ontzettend bevrijdend zijn als je beseft dat je veel vrijer bent dan je denkt, omdat je anders kán en mág leven.
Wanneer je gaat experimenteren met keuzes die afwijken van de norm, zul je merken dat veel mensen dat niet alleen zullen accepteren, maar ook waarderen en als inspiratie zien.