De vraag
Word ik ‘gek’ van softdrugs?
Ik heb laatst spacecake gegeten en kreeg toen een paniekaanval. Iemand vertelde dat als je die ooit hebt gehad, ze blijven terugkomen. Op internet las ik dat je zelfs schizofreen kunt worden van wiet. Ik maak me nu erg veel zorgen: kan ik vaker paniekaanvallen krijgen? Word ik ‘gek’ als ik nog een keer softdrugs gebruik?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Ik denk dat ik je gerust kan stellen. Wat er feitelijk gebeurde, is dat je hartslag iets omhoogging na het eten van de spacecake. Op zichzelf zijn die hartkloppingen, maar ook excessief zweten, tintelingen of duizeligheid onschuldige reacties op wiet of hasj. Maar als je ze als tekenen van gevaar en controleverlies interpreteert, en bijvoorbeeld bang wordt voor een naderend hartinfarct of vreest dat je gek wordt, dan veroorzaakt zo’n catastrofale gedachtegang een adrenalinerespons die vervolgens nieuwe angstreacties in gang zet. Zo ontstaat een paniekaanval.
Nu je dit weet, lukt het je een volgende keer misschien om de situatie te relativeren en minder angstig te reageren op wat er in je lijf gebeurt. Zo blijft een nieuwe paniekaanval uit.
Die toestand na het eten van spacecake veroorzaakt geen blijvende schade. Sommige mensen voelen zich enkele weken erna nog wel wat prikkelbaar en emotioneel anders. Bij de meeste mensen helpt dan afleiding zoeken, bijvoorbeeld door te gaan rennen of fietsen.
Als je de komende tijd blijft denken dat je psychisch niet in orde bent, is het verstandig je huisarts te raadplegen. Sommige mensen zijn genetisch belast voor het ontwikkelen van psychotische verschijnselen na het gebruik van wiet. Ben je gevoelig voor angst of heb je mensen in je familie die bekend zijn met psychose, dan raad ik aan om geen drugs meer te gebruiken.