De vraag
Waarom willen vrouwen niet op de foto?
Beste Jolet,
Ik (man) vraag me af waarom sommige vrouwen absoluut niet gefotografeerd willen worden. Wat kan daarvoor de reden zijn?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Er zijn mensen die zichzelf niet graag zien; ze houden niet van spiegels en foto’s. Anderen vinden zichzelf heel erg lelijk, wat anderen ook zeggen, en willen daarom niet op een foto worden vastgelegd. Er zijn ook vrouwen die zulke hoge eisen stellen aan hun uiterlijk dat ze de controle daarover niet uit handen willen geven. Een weerstand tegen fotograferen kan ook afhangen van wie de fotograaf is. Het voelt heel anders wanneer dat een vage kennis is dan wanneer het je vriend is.
Verder kan een rol spelen welke bedoelingen de vrouw vermoedt achter de foto’s. Vermijdt de fotograaf intimiteit door zich achter de camera te verschuilen? Of is het fotograferen juist een teken van aanbidding, waar de vrouw niet op gesteld is? Een apart geval is het maken van erotische foto’s. Het is verstandig als vrouwen daar voorzichtig mee zijn, want een digitale foto kan maar zo worden rondgemaild of op internet gezet. Hiervoor moet je elkaar volledig vertrouwen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp