De vraag
Waarom nemen ze ons cadeau niet aan?
Mijn zus en ik trakteren onze ouders met de feestdagen graag op een concert en etentje. Maar ze willen absoluut niet dat wij betalen, want ‘we hebben het beter dan ooit’. Hoe ik ook probeer duidelijk te maken dat we écht graag betalen, ze blijven tegenstribbelen. Ik wil dit cadeau natuurlijk niet opdringen, maar ze hebben altijd zoveel voor ons gedaan…

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Willen jullie je ouders het geld geven of het uitje? Er is namelijk een verschil tussen iets met geld geven of iets in tijd en aandacht geven.
Misschien is het een idee om het met elkaar over de betekenissen van ‘het soort geven’ te hebben. Je zus en jij zouden het uitje kunnen organiseren en jullie ouders laten betalen: voelt dat voor hen wel goed?
Geven (en ontvangen) is een kunst. Om passend te geven moet je je verdiepen, inleven in de ander en je eigen behoeften parkeren. Wat je dan geeft, is het middel om de ander te laten weten dat hij door jou gekend en gezien wordt.
Een valkuil – voor veel mensen – is dat je geeft omdat je dan zelf een goed gevoel hebt. Dan geef je dus, zwart-wit gezegd, iets aan jezelf in plaats van aan de ander.
Onderzoek dus altijd of wat je wilt geven bij de ander past, of hij of zij er blij van zal worden, er zich door gezien voelt, zich erdoor erkend zal voelen in wie hij of zij is.