De vraag
Onze puber vindt zichzelf stom en irritant
Beste Emmeliek,
Onze zoon van 12½ vindt zichzelf de laatste tijd stom en irritant en niet leuk etc., en verkondigt dit ook steeds naar ons toe. Op het moment dat hij dat zegt, zeggen wij uiteraard dat het helemaal niet waar is en dat wij van hem houden etc.. Maar desondanks blijft hij maar doorgaan.
Is dit een schreeuw om aandacht, of zijn het de hormonen? Ik vind het erg moeilijk om daarmee om te gaan. Help!
Esje

Het advies
Beste Esje,
Als kinderen zichzelf stom en irritant vinden, dan gaat er een rood lampje branden.
En jullie hebben helemaal gelijk om dit signaal serieus te nemen en daarom deze vraag te stellen! Het eerste wat je wilt weten is: Hoe gedijt jullie zoon op school, heeft hij vrienden daar, fietst hij samen met anderen mee naar huis? Hoe is de sfeer in de klas? Worden er kinderen gepest of is hij gepest in groep 8? Hebben jullie hierover contact gehad met de mentor?
Het zou een combinatie van meerdere factoren kunnen zijn en dan denk ik aan: hormonale schommelingen, zichzelf niet meer in de spiegel herkennen, pesterijen, niet gedijen in de klas, school of sportclub, faalgevoelens t.o.v. vrienden of tegenover van jullie. Bevestig hem in wat hij voor jullie betekent en voeg daar ook direct aan toe: het gaat niet goed met je. Wat zorgt ervoor dat jij jezelf niet leuk vindt? Vind je jezelf niet grappig of is er iets mis met je outfit of zeggen anderen dat ze je stom vinden?
Kom je er deze week niet uit, neem dan contact op met de huisarts en de mentor.
Het allerbeste,
Emmeliek Boost
• Emmeliek Boost is pedagoge en initiatiefneemster van de Opvoeddesk, een onafhankelijk bureau voor opvoedingsvragen.
• Meer lezen?
Emmeliek Boost, Opvoeden, geniet ervan, Kosmos, € 19,95. Alleen nog verkrijgbaar via de Opvoeddesk.