De vraag
Na medische afkeuring mis ik een doel in mijn leven
Ik ben onlangs afgekeurd door de diagnose MS (Multiple Sclerose; een chronische ziekte van het centraal zenuwstelsel, red.) en ik ben een stuk minder gaan werken.
Ik mis een soort nuttige invulling/doel/missie in mijn leven. Ik heb nog steeds die zaak, maar kan er – om mijn gezondheid te beschermen – niet in werken zoals ik zou willen. Ik ben wel blij dat ik nog kan zeggen dat ik een zaak heb en ‘werk’, want ik ben pas eind 30.
Vrijwilligerswerk en ‘leuke dingen doen’ geven me niet dezelfde bevrediging of hetzelfde nuttige gevoel als werken. Ik verveel me niet: naast mijn universitaire studie (die ik doe als compensatie en uitdaging), doe ik aan yoga, heb ik veel sociale contacten, bezoek ik muziekevenementen, en heb ik huisdieren.
Qua invulling van het leven is het echter niet wat ik had gedacht op mijn leeftijd. Ik heb (en wil) geen kinderen en woon alleen. Eigenlijk kan ik alles wel doen, maar met mate (ik moet mijn energie goed verdelen).
Heeft u een advies voor mij om hier met een meer tevreden gevoel mee om te kunnen gaan? Ik mis een nut in mijn leven, wat ik blijkbaar sterk aan werk verbond. Ook qua identiteit denk ik. Ik ben niet depressief, want ik weet ook goed wat ik leuk vind om te doen, doe dat ook, en ben initiatiefrijk.

Het advies
Je hebt MS en dat is een serieuze, chronische ziekte. Gelukkig kun je nog bijna alles doen, maar moet je je activiteiten goed doseren.
Wat je mist is een zinvolle invulling van je leven als alternatief voor het werken in je eigen zaak. Je werkt nog wel maar niet meer zoals je eigenlijk zou willen.
Door je MS zul je je ambities noodgedwongen moeten bijstellen. Je kunt het ook zo zien: ondanks mijn ziekte ben ik toch nog in staat om te werken. Kijk dus vooral naar wat je nog wél kunt.