De vraag
Moet ik haar vertellen over mijn seksverleden?
Na mijn scheiding heb ik (man, 45) veel seksdates gehad en geëxperimenteerd met seks (seksclub, betaalde seks). Nu ben ik verliefd op iemand met wie ik graag serieus door wil. Ik wil stoppen met seks buiten de deur, maar dat lukt nog niet helemaal. Mijn nieuwe vriendin weet niets. Mijn vraag is: hoe open moet ik zijn? Ik wil haar niet kwijt.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Hiervoor is geen risicovrije oplossing. Alles verzwijgen is kostbaar, omdat je als leugenaar de relatie ingaat. Door je geheimhouding vergroot je ook de kans dat je vaker spannende dingen buiten de deur gaat doen.
Sta eens stil bij de situatie ‘als zij er ooit achter komt’: wat ga je zeggen? Hoe voelen jullie je dan, wat is er stuk tussen jullie?
Maar volledige openheid kent ook risico’s. Het is lastig om erover te beginnen, je weet niet hoe ze reageert, vertel je alles of een deel?
Jouw welzijn en de relatie zijn in mijn ervaring het meest gebaat bij een snelle en zo volledig mogelijke openheid. Als je samen een lastige fase doorgaat, doe je dat tenminste met open vizier en de feiten op tafel. Ook als het ergste gebeurt en de relatie klapt omdat ze het niet kan verdragen, is dat beter voor beiden.
Durf je de openheid echt niet aan, schrijf dan een brief over je afwegingen en verzegel die. Om aan haar te geven wanneer je geheim uitkomt. Zo kun je zichtbaar maken dat je hebt stilgestaan bij de vraag, en de redenen waarom je niet open was.