De vraag
Mijn vriendschappen zijn voor mijn vrouw een probleem
Hallo Ursela,
Vorig jaar heb ik rond deze tijd een verhouding gehad met een medestudente, daarna heeft mijn leven op zijn kop gestaan. Langzaam komt alles weer een beetje op zijn pootjes terecht, maar ik blijf een enorme behoefte hebben aan contact met vrouwen.
Ik heb een aantal vriendinnen (niet seksueel), waar ik erg goed mee kan praten, maar dat kost heel veel moeite in mijn huwelijk. Wat zegt dit over mij… Ik heb het gevoel dat ik iets moet oplossen.
Groeten van Manuel

Het advies
Beste Manuel,
Hartelijk dank dat je mij deelgenoot hebt willen maken van je behoefte aan contact met vrouwen. Een behoefte waardoor je het gevoel hebt dat je iets moet oplossen.
Wat dat ‘iets’ is en wat dat over jou zegt, dat is voor mij moeilijk te beantwoorden. Wel kan ik in het algemeen stellen dat er mannen zijn die graag in het gezelschap van vrouwen verkeren en dat er vrouwen zijn die liever met mannen omgaan. Iets waar niets op tegen is. Problematischer kan het worden, als de desbetreffende partner dat niet op prijs stelt en/of als daarmee het vertrouwen van de partner wordt geschonden.
Natuurlijk speelt ook de vraag naar het waarom een essentiële rol. Waarom heb je zo’n enorme behoefte aan vrouwen? Is dat ‘gewoon’ vanwege de spanning, de afleiding of omdat je eenvoudigweg beter met vrouwen overweg kunt dan met mannen, omdat je bijvoorbeeld gelijke interesses hebt, beter met ze kunt praten? Ook kan meespelen dat je uit een gezin met een aantal zussen komt. Kortom, de antwoorden op deze vragen geven al weer meer inzicht in wat dat over jou zegt en zullen je zeker op weg helpen naar datgene wat je gevoelsmatig denkt te moeten oplossen.
Je geeft aan dat ‘dat heel veel moeite kost in jouw huwelijk’. Wil je rekening houden met de gevoelens van je partner, dan is het goed dat je met hem/haar trouwhartig over jouw gevoelens, voorkeuren en redenen praat. Uit jouw wensen en verwachtingen en laat ook jouw partner zich uitspreken over wat zijn/haar wensen en denkbeelden zijn van een prettig huwelijk.
Manuel, ik hoop van harte dat je er samen met je partner uitkomt en dat jullie respect en begrip kunnen opbrengen voor de voorkeuren van de ander. Succes!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com