De vraag
Mijn vriend is afgekickt, maar nu is mijn libido weg
Dag Gertjan,
Mijn vriend die ik al acht jaar ken is sinds een half jaar gestopt met de drank met hulp van de AA. Het gaat goed met hem en hij wil nooit meer drinken. De eerste zeven en een half jaar heb ik veel verdriet, stress en zorgen gehad door dat drinken van hem. Nu vallen de zorgen langzaam maar zeker van me af en komt alles naar boven: ik ben vaak somber en zie het leven dan niet meer zitten. Alsof er nu eindelijk ruimte voor mij is omdat het met hem goed gaat.
Ons seksleven was altijd goed. Toen het drinken langer ging duren, ging het seksleven achteruit. Ook ging mijn libido door zijn drinkgedrag langzamerhand achteruit. Dit begon vijf jaar geleden. Nu heb ik helemaal geen zin meer in vrijen, zie er tegenop en vind het zelfs walgelijk als ik eraan denk. Mijn vriend heeft mij nooit intimiteit zoals knuffels – gewoon vrijen zonder seks – gegeven. Het ging altijd om ‘de daad’ bij hem. Dit stuk mis ik en ik was inmiddels zover dat ik ervan af gezien heb, heb dus een schuilplaats in mijzelf gezocht, hoewel dit moeilijk en eenzaam kan zijn.
Hij is erg lief voor me en begrijpt dat het als ‘partner van’ een alcoholist heel zwaar voor me is geweest. Hoe krijg ik ons seksleven weer goed, met andere woorden: Hoe krijg ik mijn libido weer terug? Heeft dit gewoon tijd nodig? Ik doe ook al vele maanden niet meer aan seks met mezelf, heb er totaal geen behoefte meer aan. Op de achtergrond spelen dus vele teleurstellingen vele jaren lang. Ik heb mijn vriend gezegd dat hij mij tijd moet geven en lief voor me moet zijn, omdat ik nu aan de beurt ben. Wel ben ik bang dat hij zal vreemdgaan.
Anne

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Beste Anne,
In mijn praktijk komen veel mannen en vrouwen die met een seksuele verslaving kampen. Als die verslaving met de nodige moeite uit beeld verdwijnt, wordt zichtbaar wat in jullie relatie ook zichtbaar wordt: het verslavingsprobleem verzorgt als het er is veel pijn en onrust, maar houdt de boel ook op een bepaalde manier stabiel. Als de verslaafde 'beter' wordt, verandert het evenwicht in de relatie, wordt er oude pijn (aan beide kanten) voelbaar en blijkt dat jij, als partner, je ook in allerlei bochten hebt moeten wringen als gevolg van het probleem. Nu moet blijken hoeveel rek en veerkracht er aan beide kanten over is om opnieuw aan de relatie te gaan werken.
Het is een goede zaak dat er na een verslavingsbehandeling nog een soort na-traject is met counseling, voor beide partners. Als die mogelijkheid er is in de instelling waar je vriend behandeld is, maak daar dan gebruik van. Met betrekking op de specifieke vraag naar het weer zin krijgen in seks: blader eens door oude vragen in deze rubriek over 'geen zin'. 'Zin' is geen product van libido, er is geen onderhuids reservoir van seksuele drift waar de ene keer wat meer, de andere keer wat minder zin uit komt.
Zin moet je maken, en dat zou in jouw geval kunnen beginnen met het weer toelaten van seksuele beelden en gevoelens als je alleen bent. Tegelijkertijd zou het mooi zijn als je vriend zijn nieuwe toestand bekroont met een frisse nieuwe kijk op zijn vrijgedrag. Laat hem je meer aanraken, leer hem dat niet-seksuele aanrakingen zoals elkaar vasthouden of een hand op je arm ook nuttig en leuk zijn. Je kunt er ook eens drie gesprekken met een seksuoloog aan wijden. Niet vanuit het probleem gedacht, maar als hulpje bij het samen oppikken van nieuw gedrag.
De relatie heeft jarenlang rond zijn problematisch gedrag gedraaid. Ondanks alles ben je bij hem gebleven en wil je door - nu ben jij een tijd aan de beurt. Ik kan wel begrijpen dat je bang ben dat hij aan vreemdgaan denkt. Jij bent misschien ook moegestreden en je herinnert hem aan de voortgaande periode. Het is voor hem ook lastig om onbevangen naar je te kijken, als vriendin en als seksuele partner. Bespreken waar je bang voor bent en daar zo mogelijk afspraken over maken, zou ik wel proberen. Het gaat alleen werken tussen jullie als beiden er in geloven en er energie in steken.
Veel succes,
Gertjan van Zessen