De vraag
Mijn mannelijke collega negeert mij
Geachte heer Mulder,
Ik ben een juriste van 29 jaar en heb onder meer een mannelijke collega van 45 jaar. We zitten samen in een projectgroepje van drie man. Ik stoor me er enorm aan dat hij zich enkel richt tot mijn andere collega (man van 55 jaar).
Hij kijkt me niet aan, is zéér kritisch en legt vele zaken op een weegschaal. Ik merk dat ik me niet serieus genomen en zelfs wel eens beledigd voel. Ik wil er graag iets aan doen, maar weet niet goed hoe ik dit aan moet pakken zonder kwade gezichten.
Ik ben wel eerlijk als ik zeg dat deze man zijn credits bij mij langzamerhand aan het verspelen is. Ik vind hem eigenlijk bloedirritant met zijn eeuwige gezever en negativiteit. Ik wil eigenlijk gewoon graag dat we gelijkwaardig met elkaar omgaan en niemand hoeft te knokken om zijn zegje te mogen / kunnen doen.
Dank u wel voor uw aandacht,
M.v.g.,
Tez

Het advies
Beste Tez,
Ja, je zit in zo’n drieman/vrouwschap dicht op elkaars lip. Jij bent een jonge vrouw, zij zijn alle twee ‘oudere’ mannen. Als je intensief met elkaar moet samenwerken en als jouw primaire systeem verschillend is van dat van jouw mannelijke collega, komen irritaties snel naar boven. Je hebt het wel gehad met hem, schrijf je.
Wat is er precies tussen jullie aan de hand? Wat is in er het gedrag van je collega wat jou het meeste stoort? Zijn eigenwijsheid? Zijn lompheid jou niet te betrekken in het gesprek? Zijn negativiteit? Zijn muggenzifterij? Het zou kunnen zijn dat er iets in zijn gedrag is dat jij diep hebt weggestopt, zoals dat te lezen is in het artikel ‘Wat je zegt ben je zelf, wat je kunt leren van je ergernissen’, in het aprilnummer van Psychologie Magazine.
Bijvoorbeeld, het zou kunnen zijn dat jij in extreme mate hecht aan goede omgangsvormen. Als dat zo is zou het wellicht prettig zijn voor jezelf, als jij iets meer ‘lompheid’ ontwikkelt. Probeer dus nog eens heel goed na te gaan wat deze man ‘draagt’ wat bij jou onderontwikkeld is. En dat is een hele opgaaf: om iemand die je irriteert als ‘leermeester’ te zien. Maar daarmee ben je er nog niet. Want je vraag is: hoe met hem om te gaan.
Wat is precies het belangrijkste effect dat hij op jou heeft? Hierover schrijf je twee dingen: je voelt je niet serieus genomen en zelfs beledigd én je ergert je aan hem. Deze twee reacties volgen elkaar op in de tijd: eerst voel je je gekleineerd; je ‘verongelijkte kind’ wordt wakker gemaakt. Dit is de onderpositie. Daarna komt de irritatie: je ‘beoordelaar’ neemt het over. Dit is de bovenpositie.
Ik weet niet of je hem al eens hebt aangesproken op zijn gedrag. Indien je dat (nogmaals?) wilt doen (en dan in een tweegesprek, niet met de derde collega erbij) zal je moeten trachten zo min mogelijk vanuit de emotie van beledigd zijn of irritatie te spreken. Kans op een goed effect is het grootst als je niet vanuit de onderpositie en niet vanuit de bovenpositie praat. Als jij zelf de neutrale middenpositie opzoekt en van daaruit met hem spreekt is de mogelijkheid aanwezig dat jullie in de gelijkwaardigheid terechtkomen die jij graag wilt.
Succes is natuurlijk niet verzekerd. Het is niet zeker of hij ontvankelijk is voor een gesprek tussen twee gelijkwaardige mensen. Maar voor jou is het in ieder geval prettig om, los van het effect op hem, zelf in de meer neutrale, onpersoonlijke modus te zitten.
Succes.
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl