De vraag
Mijn leven lijkt stil te staan
Ik (50, vrouw) werk al erg lang in een functie die mij, sinds een reorganisatie, geen enkele voldoening meer geeft. Ook op andere gebieden lijk ik vast te lopen. Mijn leven voelt leeg, ik heb geen dromen of doelen meer. Hoe breng ik hierin verandering?

Het advies
Cyrilla Dimitroff
Coach en psycholoog Arbeid en organisatie
Ik vind het niet gek dat langdurige stagnatie je plezier en tevredenheid deden afnemen. Om weer voldoening te gaan ervaren, moet je echt actief stappen gaan ondernemen.
Ga om te beginnen eens na wat jou in het verleden plezier gaf. In je werk, maar ook in je persoonlijke leven. Reflecteer op momenten waarop je wel voldoening ervoer. Herontdek wat je echt motiveert, zowel op professioneel als persoonlijk vlak.
Vervolgens kun je gaan kijken naar de taken en verantwoordelijkheden die je momenteel te veel energie kosten en die niet meer bijdragen aan je persoonlijke en professionele groei.
Kun je daarin aanpassingen doen? Bespreek het met je collega’s of leidinggevende. Begin met kleine veranderingen en observeer hoe ze je dagelijks leven beïnvloeden.
Blijkt dat niet mogelijk of voel je er geen energie bij, dan kun je op zoek gaan naar een functie die beter aansluit. Of een carrièreswitch maken naar een branche waar je nieuwe uitdagingen kunt vinden.
Het proces van herontdekking en aanpassing vergt tijd, geduld en zelfreflectie. Gun dat jezelf. Het is nooit te laat om nieuwe betekenis te geven aan je leven.
Ook een coach nodig? Vind er een bij je past via coachfinder.nl