De vraag
Leidt wietgebruik tot gemakzucht?
Bij mij werkt iemand die al 15 jaar dagelijks 2 à 3 jointjes rookt. Hij maakt vaak een wat trage indruk en is ook erg nonchalant met zijn werk. Hij maakt makkelijk fouten en denkt overal ook makkelijk over. Kan dat door het wietgebruik komen?

Het advies
Traag zijn hoort wel bij het gebruik van wiet. Echter, als uw collega bijvoorbeeld alleen ’s avonds blowt is het niet vanzelfsprekend dat hij hier de volgende dag nog traag door is. Ook het gemakkelijk fouten maken of gemakkelijk over dingen denken kan met regelmatig wietgebruik te maken hebben.
Hasj en wiet verminderen de concentratie en de werking van het kortetermijngeheugen. Ook komt het bij dagelijks gebruik van wiet of andere middelen voor dat belangstelling voor andere dingen en mensen afneemt.
Maar uiteindelijk kunnen we niet met zekerheid zeggen of het gedrag van je collega aan het gebruik van wiet toe te schrijven is. Er zijn nu eenmaal/immers mensen die zich niet zo druk over dingen maken als anderen.