De vraag
Ik wil niet nogmaals worden gekwetst
Beste Jolet,
Ik ben 33 jaar en heb nog maar weinig geluk in de liefde gehad. Verliefd word ik niet snel. Ik ben onzeker geworden, ik vrees niet leuk genoeg te zijn. Nog nooit is iemand helemaal voor mij gegaan. Twee keer ben ik echt verliefd geweest; de eerste koos uiteindelijk voor zijn vrouw, de tweede liet me vrij snel in de steek voor een ander.
Ik ging internetdaten en stappen met een single vriendin, maar mijn mailbox bleef redelijk leeg en tijdens het stappen hadden de heren alleen aandacht voor die vriendin. Inmiddels denk ik: laat maar zitten, die relatie. Ik zou me toch te veel aan een partner vastklampen en continu bevestiging vragen.
Ik wil niet nogmaals gekwetst worden. Toch weet ik dat het niet normaal is dat ik zo’n negatief zelfbeeld heb als het om de liefde gaat. Daar wil ik eigenlijk wel wat aan doen. Moet ik nou echt naar een psycholoog? Op mijn veertiende is mijn (enige) broertje bij een verkeersongeluk omgekomen. Daar heb ik nooit over kunnen praten. Zou dat mijn verlatingsangst veroorzaken?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Ik begrijp uw analyse - uw zelfvertrouwen in de liefde lijkt geknakt, mede door uw droevige en pijnlijke ervaringen. 'Iets' belemmert uw relaties met passende mannen. Het zal helpen als u kunt voelen en snappen welke onbewuste ideeën over de liefde uw emoties en gedrag beïnvloeden. Het valt me bijvoorbeeld op dat u meent dat liefde verdiend moet worden door aantrekkelijk te zijn. Dat is niet zo. Kijk maar eens rond: mensen die een relatie hebben, zijn echt niet allemaal superaantrekkelijk. Een relatie ontstaat doordat twee mensen het verlangen voelen om zich aan de ander toe te vertrouwen en voor de ander te zorgen.
Niemand 'moet' naar een psycholoog, maar het 'mag' wel. Therapie biedt een vertrouwelijke plek om aan uw geluk te werken. Waarom zou u dat uzelf niet gunnen?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp