De vraag
Leven is voor mij overleven
Ik ervaar het leven als zeer zwaar. In mijn jeugd heb ik nare dingen meegemaakt en nog steeds heb ik veel problemen. Ik zou zo graag leren leven in plaats van overleven, maar hoe maak ik het wat lichter voor mezelf? Andere mensen lijken dit wel te kunnen.

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Overleven betekent feitelijk dat jij, onder zware omstandigheden, een manier hebt gevonden om te blijven functioneren. Je hebt een bepaalde copingstijl ontwikkeld. Een copingstijl kan bijvoorbeeld zijn je gevoel uitschakelen, afstand tot anderen bewaren, anderen juist proberen te pleasen, of een muur om je heen optrekken. Het is vrijwel onmogelijk om dit soort patronen zelf scherp te krijgen en te veranderen.
Mijn eerste advies is dan ook: schakel via je huisarts een goede therapeut of coach in die je helpt hier inzicht in te krijgen. Daarnaast kun je zelf voorzichtig beginnen met benoemen waar voor jou het verschil tussen leven en overleven in zit. Het is belangrijk daarbij niet te veel naar anderen te kijken.
In onze maatschappij lijkt de focus te liggen op geluk, terwijl experts het erover eens zijn dat we onszelf daarmee geen dienst bewijzen. Onthoud dat veel van de mensen die alles dik voor elkaar lijken te hebben ook maar wat doen. Het is juist de kunst om te ontdekken wat jij belangrijk vindt. Hoe wil jij leven? Waar word jij blij van?
Dat zit ’m gelukkig vaak in kleine dingen: ’s ochtends op een rustig plekje koffiedrinken, de dag op een bepaalde manier afsluiten – dat kan voor jou ‘leven’ zijn.