De vraag
Ik wil alles perfect doen
Beste Ursela,
Eigenlijk heb ik een heleboel vragen, maar het draait allemaal om hetzelfde. Ik heb veel onrust in mijn lichaam door verschillende gebeurtenissen. Dan kan ik niet slapen. Ik ga dingen van me afschrijven, waar ik soms wel twee uur per dag mee bezig ben.
Ik wil alles perfect doen. Er mag nooit iets fout gaan. Ik heb eetbuien en ga dan weer sporten. Eigenlijk ben ik overal bang voor en overgevoelig. Hoe kan ik alles onder controle houden zonder dat het mij zoveel energie kost?
Groeten van Lindsay

Het advies
Beste Lindsay,
Het is heel goed dat je je leven weer in balans wilt krijgen. Want gezien jouw symptomatische beschrijving speelt er ‘iets wezenlijks’ op de achtergrond. Daarom is het noodzakelijk dat je naar de diepere oorzaken kijkt.
Een gesprek met een specialist kan jou zeker meer opheldering verschaffen én de weg vrijmaken voor een adequate ‘plan de campagne’. Daarnaast kun je je bij interesse ook eens in de RET-filosofie verdiepen, met name wat het perfectionisme betreft.
Buitensporig perfectionisme
• Empirische invalshoeK
Is het wel realistisch om te denken perfect door het leven te moeten gaan?
• Pragmatische invalshoek
In hoeverre leidt mijn perfectionistische instelling tot betere prestaties?
• Filosofische invalshoek
Bepaalt de mate waarin ik al dan niet fouten maak mijn waarde als persoon?
En, wie weet haal je voor jezelf nog waardevolle informatie uit het antwoord dat ik Marleen en Yolan heb gegeven over respectievelijk loslaten en controlegedrag.
Lindsay, met een doorbreking van jouw vicieuze cirkel zul je je weer als herboren voelen. Echt…, heel veel succes gewenst met een goede en vlotte start!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
Neem ook een kijkje op de site van coach Ursela van Stekelenburg: www.cleverwise.nl