De vraag
Ik verlang naar nog een kind
Beste Jolet,
Mijn man en ik begonnen pas na lange aarzeling aan kinderen. Vier jaar later hadden we drie gezonde kinderen – wat waren we blij! We zijn het erover eens dat ons gezin compleet is. Mijn probleem is nu dat ik zo weemoedig blijf omdat er geen baby meer komt. De jongste is nu een jaar en ik heb geregeld huilbuien. Ik schiet vol bij babyfoto’s, en als ik een zwangere vrouw zie doet het me pijn.
Wat heb ik toch? Ik hoef geen baby om een leegte te vullen. Mijn leven is goed; prettig druk. Ik heb alles wat ik ooit wilde en wat voor mij belangrijk is, een lieve man, vrolijke, probleemloze kinderen, een stevig sociaal netwerk, een prima deeltijdbaan en geen zorgen over geld of gezondheid. Ik vermoed dat ik moeite heb met de vergankelijkheid van het leven. Het is zo sterk dat ik niet kan genieten.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste lezeres,
Misschien helpt het om stil te staan bij de vergankelijkheid van het leven met een boek als Tegen de zon in kijken van Irvin Yalom. Hij laat zien hoe mensen meer van het leven genieten als ze zich ermee hebben verzoend dat ze doodgaan.
Vindt u het jammer dat uw leven compleet is, nu u alles hebt wat u wilde? Dan kan het helpen om te zoeken naar een nieuwe uitdaging, zoals een hobby of opleiding. Het is ook mogelijk dat uw tranen en het onvermogen te genieten symptomen van een depressie zijn. Hebt u er al eens met uw huisarts over gesproken?
Neem rustig de tijd om de babyperiode op uw eigen manier af te sluiten. Dat gaat het beste door te voelen wat er te voelen valt, niet door het weg te drukken. Hebt u er weleens over gedacht om alle leuke babyverhalen op te schrijven of een fotoboek te maken? Ik hoop dat u spoedig weer kunt gaan genieten van uw rijkdom.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp