De vraag
Ik ben bedrogen via internet
Beste Jolet,
Aan een internetrelatie heb ik (vrouw, 50 jaar) een nare bijsmaak overgehouden. Ik dacht echt dat er iets was tussen mij en deze man, maar de ‘relatie’ was alleen goed toen hij het moeilijk had. Ik heb hem naar mijn gevoel veel en heel goed gesteund en met geld geholpen. Nu heeft hij werk en het gaat hem goed, maar hij wil me niet meer kennen.
Dat geeft me zó het gevoel gebruikt te zijn! Ik voel me vernederd omdat ik heel ver ben gegaan voor hem, ook in mijn gevoelens. Mijn vraag is: hoe kom ik van mijn achterdocht af? Ik ben bang geworden voor een nieuwe relatie. En ik durf hier niet goed over te praten, want ik voel me zo dom.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Uw gevoelens van schaamte zijn menselijk. Val uzelf hier niet te hard over, want u heeft niets verkeerd gedaan, ook al is de relatie niet gebleven. U was liefdevol en vrijgevig. En u was zo dapper zich aan de liefde over te geven. Neem rustig de tijd om hier overheen te komen. Gezellig contact met de mensen die van u houden – vrienden, familie – zal helpen om uw zelfvertrouwen te laten genezen.
Pas later, als u zich weer wat beter voelt, kunt u gaan kijken of u misschien iets kunt leren van deze ervaring. Wat maakte dat u niet in de gaten had dat deze man geen serieuze relatie zocht? Waren er misschien al eerder tekenen dat de relatie niet evenwichtig was? Ik wens u toe dat u de kans krijgt om nog eens echte liefde te ervaren, liefde die u zomaar krijgt zonder dat u er moeite voor hoeft te doen. Het zal helpen dat u in staat bent tot overgave. Niet iedereen durft dat, maar het is wel nodig voor een goede relatie.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp