De vraag
Hoe verander ik mijn leiderschapsstijl, zonder toneel te spelen
Beste Nicole,
Ik ben een trainer van een jeugdteam, met jongens in de leeftijd van 13 tot 16 jaar. Echte pubers dus. Zelf ben ik 20 jaar oud, en niet te groot van formaat. Mijn stijl van leidinggeven is de positieve manier. Ik ben niet van straffen, drillen en doorgeslagen discipline.
Natuurlijk is dat wel wat deze jongens nodig hebben, en de situatie is op het moment ook ontspoord. Na een gesprek met spelers en ouders is eruit gekomen dat ik toch meer afstand moet creëren tussen mij en het team, en een andere vorm van leidinggeven (lees: duidelijker, consequenter, autoritairder) moet toe gaan passen.
Mijn vraag aan u is:
Heeft u ideeën of tips over hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken? Het past niet echt bij mij, en wanneer je ’toneel gaat spelen’ hebben kinderen dat direct door.
Wat zou een goed begin zijn?
Alvast hartelijk dank en met vriendelijke groet,
Jan

Het advies
Dag Jan,
Ik neem aan dat je het met de suggestie om een andere stijl van leidinggeven richting je pupillen te hanteren eens bent. Dat is wel belangrijk, want zonder deze overtuiging wordt het lastig om überhaupt ander gedrag te durven uit proberen. Spreek om te beginnen met jezelf af dat jouw andere gedrag richting je pupillen niet meteen het gewenste effect hoeft op te leveren. Nieuw gedrag vraagt immers ook om training! Realiseer je daarnaast dat dat andere gedrag in het begin eigenlijk altijd aanvoelt als ”toneelspelen”. Schrik daar dus niet van terug.
Wat heel goed is, is dat je samen met de ouders en spelers tot de conclusie bent gekomen dat het roer om moet. Daarmee zijn zij ”medeplichtig” gemaakt voor de verandering. Iedereen heeft zich in feite uitgesproken dat ze het anders willen. Dat geeft jou ruimte om ook echt te gaan experimenteren met een andere stijl, die nog steeds bij jou past. Want hoe ziet duidelijk en consequent gedrag er eigenlijk uit? Wat doe je wel en wat doe je niet en waarin zit het verschil in je gedrag tot nu toe? Daarmee moet jij aan de slag, iedere keer als het effect op de jongens niet naar jouw zin is. Kun je dat met ze bespreken, want zij willen immers ook de verandering. Bespreken doe je door de training stop te zetten, uit te spreken wat je wel verwacht maar niet ziet gebeuren, en te vragen voor wie het nu nog niet duidelijk is……..
Succes!
U overweegt de stap naar een leidinggevende functie, maar kunt u ertegen niet meer ‘een van ons’ te zijn? En kunt u de inhoud wel loslaten?
Plusabonnees konden vragen stellen aan Nicole Eggermont, directeur training en opleiding bij Schouten & Nelissen.
Neem ook een kijkje op de site van Schouten & Nelissen: www.sn.nl