De vraag
Hoe provoceer ik mijn narcistische moeder?
Beste Jeffrey,
Mijn moeder heeft wel humor maar is een enorme narcist. Het lijkt me interessant om het provoceren eens te gebruiken want ze kan enorm mopperen en heel negatief zijn. Alleen, we zijn niet altijd dikke vrienden dus ik vraag me af of ze dit wel van mij gaat pikken.
Ik ben dan wel 41 maar in haar ogen nog kind, en die moeten geen grote mond hebben!
Groet,
La Toussieres

Het advies
Beste La Toussieres,
Het klinkt alsof je niet alleen toe bent aan wat provocerende humor, maar ook aan een stap naar meer erkenning voor jouw status als volwassene, en in het bijzonder naar meer erkenning van je moeder. Ik zou zeggen: ga ervoor!
Narcisten zijn sowieso snel gekrenkt, dus in die zin maakt het niet zoveel uit of je ‘gewoon’ doet of een beetje meer uitdagend. Aardig zou bijvoorbeeld kunnen zijn om te beginnen met de opmerking: ‘Heb je nog wat te mopperen vandaag moeder, laat je eens van je meeste negatieve kant zien, anders herken ik je niet’.
Een andere provocatieve insteek is om haar negatieve gemopper te overtroeven met nog meer narigheid, als was het alleen maar om te kijken of je daar wel toe in staat bent. Dus elke negatieve opmerking van haar vervolgen met: ‘Het is nog veel erger dan je nu stelt, want….’ En dan weer kijken hoe ze reageert. Meestal is het mopperen dan snel afgelopen met een reactie als ‘Met jou valt gewoon niet meer serieus te praten’. Het aardige is dan wel dat het gemopper vanzelf stopt. Laat mij jouw vorderingen weten.
Met groet,
Jeffrey Wijnberg