De vraag
Hoe kan ik mijn kindje meer zien?
Ik kom uit een relatie met een bijzonder moeilijke dame met wie ik net een kindje heb gekregen.
Mijn ex wil me echter niet meer zien en ik mag ook mijn kindje niet meer zien. Ik denk nu dat ze een Borderline-achtige persoonlijkheidsstoornis heeft – wat natuurlijk heel verdrietig is!
Ik voel me verantwoordelijk voor het kindje, en voor het feit dat ik met mijn ex ben doorgegaan terwijl ik alle waarschuwingsvlaggetjes heb gezien. Ik weet dat ik grenzen kan stellen maar weet ook dat die overschreden worden. In het laatste (zomer)nummer van Psychologie Magazine las ik het artikel ‘Koude ouder’. En nu snap ik dat dit komt door mijn narcistische moeder en door wat dit met mij gedaan heeft.
Ik wil heel graag ook een goede ouder zijn voor mijn nieuwe kindje. Dat zal echter moeten gebeuren door tussenkomst van een rechter – mijn ex noemt mij een slechte, egoïstische vader. Ze vindt dat ik ‘slechte’ kinderen heb uit een eerder huwelijk en dat ik een gevaarlijk eng huis heb.
De test ‘Ben ik opgevoed door een narcist’ was erg hoog. Heeft het zin dit officieel te laten diagnosticeren, en zo ja, waar kan dat?
Op die manier kan ik wellicht aantonen waarom ik zo grenzeloos kon geven en laten weten dat mijn persoonlijkheid niets te maken heeft met egoïsme.

Het advies
Expert
Jan Derksen
Narcisme deskundige
Vergeet termen als borderline, die worden meestal onjuist gebruikt en helpen voorts niemand echt verder. Jij hebt zelf, zo te lezen, een tamelijk stabiel abonnement op relatieproblemen.
Ga hiervoor zelf naar een echte, geregistreerde psychotherapeut en zorg voor inzicht en groei bij je eigen problemen. Indien de psychotherapeut via je huisarts moeilijk bereikbaar is, wend je tot www.1np.nl.
Onderzoek, jouw vraag is niet onderzoekbaar, dus vergeet dat plan. En natuurlijk ben jij (net als ieder ander) ook egoïstisch, vertel je zelf geen sprookjes. Ik snap dat je knokt om je kind te blijven zien, geef dat niet op, maar ‘go by the rules’.