De vraag
Hoe geef ik mijn loopbaan een positieve wending?
Dag Rinze,
Sinds mijn jeugd heb ik regelmatig depressieve perioden. Ondanks therapie bij verschillende psychotherapeuten lukte het mij niet om mijn negatieve zelfbeeld bij te stellen. Al jaren compenseer ik deze onzekerheid door heel hard te werken. In 2007 ben ik hierdoor in de ziektewet geraakt. Ik werkte toen al acht jaar voor een Amerikaans bedrijf als marketingmedewerker. Deze periode heb ik als erg negatief ervaren omdat dit tot mijn ontslag heeft geleid, met een slopende periode via advocaten tot gevolg.
Tegen het eind van vorig jaar heb ik genoegen genomen met een baan onder mijn niveau in de hoop mijn zelfbeeld wat op te krikken. Dit werkte helaas averechts. Ik was dan ook erg blij toen een oud-collega mij benaderde voor een uitdagende functie bij een ander bedrijf. Na lang wikken en wegen heb ik besloten om deze uitdaging aan te gaan. Al na een maand kwam ik erachter dat de verwachtingen tussen het hoofdkantoor en het locale kantoor lijnrecht tegenover elkaar stonden. Ik heb toen geprobeerd dit bij het hoofdkantoor bespreekbaar te maken maar hier werd zeer agressief en negatief op gereageerd. De steun die ik van het locale kantoor hoopte te ontvangen bleef uit.
Hierop heb ik besloten om mijn baan op te zeggen, omdat ik, naar mijn gevoel niet (opnieuw) het slachtoffer wilde worden van deze situatie. Helaas is van opluchting geen sprake, en nu het mij bovendien niet lukt om ander werk te vinden, ben ik erg depressief en terneer geslagen. Ik weet even niet hoe ik dit een positieve wending kan geven.
Heeft u advies hoe ik dit op een constructieve manier zou kunnen aanpakken?
groeten van Mireille

Het advies
Hoi Mireille,
Dat heb ik zeker, want ik werd tijdens het lezen van je vraag steeds enthousiaster. Voor jou ziet het er misschien niet zo uit, maar wat ik lees is iemand die belangrijke lessen heeft geleerd (te hard werken, gevolgd door ziekte) en er vervolgens ook nog eens naar handelt (niet meer in dat soort situaties blijven zitten), ook al betekent dat dat je opnieuw op zoek moet naar een baan. Maar dat verandert niets aan het feit dat jij heel goed weet welke grenzen voor jou persoonlijk goed zijn om te bewaken. Dat is op zich een reden tot felicitatie. Het is een les die blijkbaar heel veel mensen in deze tijd moeten leren, gezien het aantal burn-outs, maar niet iedereen pakt hem op.
Ik zou je willen aanraden deze tijd te gebruiken om je te bezinnen op wat je echt wilt doen en je af te vragen: welke baan past bij mij? Maak voor jezelf eens een lijst met voor jou positieve punten waaraan een baan voor jou moet voldoen. Maak het zo uitgebreid en gedetailleerd mogelijk. Plak er maar plaatjes bij van scènes of situaties die je helpen het beeld van de ideale baan te nog duidelijker op je netvlies te krijgen. Wees ook niet bang om kleuren te gebruiken bij het maken van de lijst. Als je nu die lijst op een mooie plek neerhangt in je huis en er iedere dag een paar keer vol hoop en verwachting naar kijkt, dan breng je die situatie dichter naar jezelf. Stel je maar voor hoe het is als je in die ideale omgeving werkzaam bent, compleet met alle feestelijke en tevreden gevoelens die daarbij horen.
Met het besluiten je niet meer in bepaalde stressvolle situaties te begeven heb je een belangrijke eerste stap gezet. Nu is het tijd om je ideale baan te ontwerpen. Veel plezier daarmee!
Groet,
Rinze
• Veranderingscoach Rinze Terluin nodigt u uit op een nieuwe manier te kijken naar grote veranderingen in uw leven. Neem ook een kijkje op de website van veranderingscoach Rinze Terluin www.loslaten.nl