De vraag
Blowende tieners: Wanneer wordt het zorgelijk?
Hallo,
Door mijn werk kom ik in contact met tieners/jongeren die jointjes roken. Sommigen doen het alleen in het weekend, sommigen doen het 3 of 4 dagen in de week, elke week. Wanneer wordt het zorgelijk?
Vriendelijke groet,
Mariana

Het advies
Beste Mariana,
Pubers die blowen hebben op latere leeftijd meer kans op schizofrenie. Zeker wanneer ze voor hun vijftiende beginnen met blowen. In de puberteit verandert er veel in de prefontale cortex. Verbindingen die weinig worden gebruikt, verdwijnen. In ruil daarvoor worden verbindingen die regelmatig actief zijn juist versterkt. Uiteindelijk wordt de prefontale cortex dus sterker en kan iemand na de puberteit beter plannen, organiseren en zijn emoties beter reguleren. Cannabis gebruiken in deze periode kan voor een verstoring van dit proces zorgen. Natuurlijk heeft 1 joint niet dit extreme effect en ook zal (zijn er geen aanwijzingen dat) niet iedere puber die regelmatig blowt een psychose krijgen. Maar dagelijks en zelfs wekelijks blowen is riskant.
Je kunt dus niet precies zeggen wanneer blowen zorgelijk wordt, maar in het algemeen kun je wel zeggen dat hoe jonger je begint en hoe meer en hoe vaker je blowt, hoe groter het risico. Naast de kans op psychosen zijn er namelijk ook aanwijzingen dat jong beginnen met blowen de kans op verslaving op latere leeftijd vergroot.
Het is niet alleen belangrijk om te kijken naar wat blowen met het puberbrein doet, maar ook naar waarom iemand blowt en hoe het met het algemeen functioneren van een jongere staat. Hoe de jongere bijvoorbeeld in zijn of haar vel zit en hoe de schoolprestaties zijn, zijn belangrijke vragen. Als de jongere blowt om gevoelens te verzachten of met stress om te gaan kan het de emotionele ontwikkeling in de weg staan en tot verslaving leiden. Het is dus van belang om niet alleen naar de frequentie van het blowen te kijken, maar ook naar de context waarin dit gebeurt. Maar als een kind 3 tot 4 keer per week blowt, is er wel een behoorlijke kans dat het gebruik tot een gewoonte en vervolgens tot verslaving leidt.
Kortom; blowen is vanwege de ontwikkeling van het puberbrein altijd riskant. Met name voor jonge pubers. Daarnaast bepalen individuele ontwikkeling en gewoontevorming hoe zorgelijk het gebruik is.