Denkt u erover om voor uzelf te ­beginnen? U bent niet de enige. Jaarlijks overwegen zo’n 240.000 mensen de stap naar ondernemerschap. Toch zetten maar 70.000 starters daadwerkelijk de grote stap. Waar zit ’m dat in? Zijn er misschien speciale eigenschappen, persoonlijkheidskenmerken die het verschil tussen droom en daad maken? En hoe weet je eigenlijk of ondernemerschap bij je past?

‘Het perfecte psychologische profiel van dé ondernemer bestaat niet,’ zegt econoom Martijn Driessen, die aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveerde op zijn onderzoek naar persoonlijkheidskenmerken van ondernemers. Driessen ontwikkelde een speciale persoonlijkheidstest, die inmiddels is ingevuld door maar liefst 35.000 ondernemers in spe (zie psychologiemagazine.nl). Wat blijkt uit al die psychologische profielen? Ondernemers zijn er – net als mensen in loondienst – in alle kleuren en smaken, en ze kunnen op verschillende manieren succesvol zijn. Bovendien ben je juist als ondernemer vrij om je businessplan aan te passen aan je persoonlijke talenten en zwakke punten, zegt Driessen. ‘Wie erg onzeker is, kan ondernemerschap als parttimer uitproberen. Wie geen ideeënmens is, maar wel ondernemerszin voelt, kan een bedrijf overnemen of ergens partner worden.’

Psycholoog en econoom Marco van Gelderen meent zelfs dat voor het ondernemerschap feitelijk gedrag veel belangrijker is dan iemands persoonlijkheid. Van Gelderen is verbonden aan Massey University in Auckland en doet al jaren onderzoek naar persoonlijkheid en ondernemerschap. ‘Het gaat vooral om het doen,’ vindt Van Gelderen. ‘Ondernemerschap is daarom ook typisch iets wat je al doende leert.’

 [/wpgpremiumcontent]