De vraag
Ben ik weer klaar voor een nieuwe relatie?
Wat kan ik als prille dertiger doen om mezelf weer open te stellen voor eventuele partners? Ik heb het gevoel dat niemand goed genoeg is en elk minpuntje stoot me af. Hoe kan ik dan weten of ik klaar ben voor een nieuwe relatie?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Als je iedereen afstoot zul je nooit weten of je ‘weer’ klaar bent voor een nieuwe relatie, maar dat had je vast al wel ontdekt. Vanwege dat woordje ‘weer’ denk ik dat je ooit wel een relatie kon hebben, maar dat je iets naars hebt meegemaakt, dat iemand je heeft teleurgesteld. En daaraan heb je het idee overgehouden dat niemand goed genoeg is voor je. Je bent de enige niet, hoor. Heel vaak hoor ik mensen zeggen dat ze ‘te kieskeurig’ zijn voor een nieuwe relatie. Wat ze bedoelen is dat ze bang zijn om opnieuw te worden gekwetst. Of om opnieuw te kwetsen. De minpunten die je in een ander ziet zijn maar al te vaak minpunten in jezelf.
Welnu. Als je blijft denken dat je er niet klaar voor bent, zul je altijd eenzaam zijn. Het is misschien niet jouw schuld dat je zo bent gaan denken, maar je kunt daar wel iets aan veranderen. Hoe? Je zou opnieuw moeten leren liefhebben. Liefde maakt blind, zeggen ze. Uit onderzoek blijkt dat ook. Mensen die verliefd worden zien geen minpunten aan het voorwerp van hun verliefdheid, de man of vrouw van hun dromen. Sommigen onderzoekers zeggen zelfs dat dit de functie van liefde is. Zonder liefde zouden mensen nooit dicht genoeg bij elkaar kunnen komen om elkaar te gaan vertrouwen en accepteren, dus om een relatie aan te gaan. Wie liefheeft, ziet geen minpunten.
En hoe moet dat, leren liefhebben?
Zoek iemand met lieve ogen en verdrink daarin.