De vraag
Psychische aandoeningen in de familie
Helaas komen in onze familie veel psychische aandoeningen voor, zoals depressie, borderline en bipolariteit. Kan ik iets doen om de kans te verkleinen dat deze erfelijke aanleg bij mijn zoontje tot uiting komt?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Ik kan me voorstellen dat dit je bezighoudt nu je zelf een kind hebt. Naast erfelijkheid spelen omgevingsfactoren inderdaad mee in het al dan niet ontstaan van psychiatrische stoornissen. Die werken op een ingewikkelde manier op elkaar in.
Het is niet zo dat jij als ouder door optimale omgevingsfactoren te creëren, je kind helemaal kunt behoeden voor het tot uiting komen van eventuele erfelijke ziekten. Er is namelijk veel waar je geen invloed op hebt. Voorbeelden daarvan zijn ingrijpende gebeurtenissen als ziekte, geweld, misbruik of overlijden van een dierbare.
Maar er zijn zeker ook omgevingsfactoren rondom je kind waar jij wél invloed op hebt. Je kunt proberen om je kind een goede, stabiele basis te bieden. Dus een liefdevolle omgeving en een positieve opvoedsfeer met voldoende aandacht, verbinding, duidelijkheid en routine.
Leer je kind zo goed mogelijk kennen en kijk wat hij of zij nodig heeft om zich lekker te voelen en de wereld te overzien. Ieder kind is anders. Als jij je verdiept in wat jouw kind helpt om goed in zijn vel te zitten en daarop inspeelt, dan draag je bij wat je kunt.
En nog even dit: een zekere alertheid op symptomen is natuurlijk goed. Maar probeer, hoe lastig misschien ook, angst niet te laten regeren. Daarmee help je niemand.