De vraag
Krijg je wel mee wat er staat bij snellezen?
Beste Wouter,
Ik heb het idee dat mensen die heel snel kunnen lezen, nauwelijks door hebben wát ze eigenlijk lezen. Begrijp je nog wel wat er staat als je zo snel leest?
M.v.g.
S.K.

Het advies
Beste S.K.
Jazeker! Sterker nog: de meeste mensen die leren snellezen, begrijpen daarna meer van wat ze lezen dan voorheen. Het begrip gaat met gemiddeld 25% omhoog. Normale lezers begrijpen zo’n 50 tot 70% van wat ze gelezen hebben, snellezers al gauw 80 tot 90%.
Na een half jaar herinnert een conventionele lezer zich 15% van wat hij gelezen heeft, en een snellezer nog steeds een respectabele 75%. Dit komt doordat je in deze snellees-training ook leert hoe je je brein activeert voor je begint met lezen. En hoe je na het lezen op een goede manier samenvat en associeert wat je gelezen hebt.
Vriendelijke groet,
Wout Plevier