De vraag
Kan een pendel iets vertellen?
Beste Jolet,
Al anderhalf jaar voel ik me niet goed. Toen de huisarts me niet kon helpen, ben ik elders op zoek gegaan. Een van de personen bij wie ik nu mijn heil zoek, gebruikt een soort pendel. Met behulp van die pendel wordt vastgesteld wat mijn onderbewuste ‘weet’ over mijn klachten en de oplossing. Daar heb ik grote vraagtekens bij. Want ik houd de pendel niet vast. Als die pendel iets van het onderbewuste kan weergeven, zal dat toch in de eerste plaats het onderbewuste van de behandelaar zijn?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
U stelt een heel slimme vraag: hoe kan de pendel iets waarnemen buiten de pendelaar? Er is geen deugdelijk onderzoek bekend waaruit blijkt dat met een pendel informatie uit de buitenwereld kan worden verkregen.
Wilt u zelf research lezen, kijk dan op www.skepsis.nl. Pendelen is een manier om tot een beslissing te komen, maar je kunt naar mijn mening ook een dobbelsteen gooien. Misschien helpt de pendel wel bij genezing, maar dat is dan een placebo-effect – met de verbeeldingskracht van de patiënt als de genezende factor.