De vraag
Ik ben bang dat mijn kind gepest wordt
Sinds een jaar gaat mijn dochter naar de basisschool. Ik merk dat dat bij mij akelige herinneringen bovenbrengt en ik ben bang dat zij ook gepest zal worden. Graag zou ik wat meer vertrouwen hebben in haar eigen mogelijkheden. Ik wil haar niet onbewust met mijn problemen belasten. Wat is uw advies?

Het advies
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Maar gelukkig lijkt er op dit moment niets aan de hand met uw kind op school. Het is vooral uw angst dat het mis zou kunnen gaan. Op dit moment blijkt uw dochter meestal met plezier naar school gaan. Wellicht is het slim als u uw zorg deelt met de leerkracht. Het belangrijkste voor dit moment is dat u een vertrouwensband met de leerkracht krijgt. Mijn ervaring is deze: voelt u zich begrepen door de leerkracht, dan wordt uw kind ook begrepen. Hou dat als vuistregel aan. Kunt u met andere ouders goed praten? Zorgen delen doet wonderen. Wilt u meer weten? Dan hoor ik het wel. (www.kanjertraining.nl)