De vraag
Hoeveel tijd moet je steken in werk zoeken?
Beste Jolet,
Na een reorganisatie ben ik mijn baan verloren. Ik probeer nu een nieuwe dagelijkse routine te creëren. Hoeveel tijd moet ik me bezighouden met zoeken naar een nieuwe baan?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Wát u doet is belangrijker dan hoeveel uur dat kost. U begint met te beslissen wat u zoekt, na een verkenning van de eigen arbeidsmarkt. U maakt een cv en een eerste brief, u houdt de vacatures bij en u gaat netwerken, ook via de sociale media. Het kost zeker honderd procent van uw tijd om dat op te bouwen. Daarna is het zaak om wekelijks op al deze fronten actief te blijven.
Het is ook heel belangrijk om regelmatig afstand te nemen en te ontspannen. U zult teleurstellingen moeten verwerken. Wie nerveus is maakt een minder competente indruk. Het is nodig actief te werken aan uw zelfvertrouwen om te voorkomen dat u in een negatieve spiraal komt. De een pakt daartoe een oude hobby op, de ander gaat sporten, praat met vrienden, of volgt een uitdagende cursus. Deze zorg voor uw mentale fitheid mag best wat tijd kosten.
Er is een complicatie: thuiszitten verandert het tijdsbesef. Wie weinig te doen heeft, doet steeds minder. Structuur helpt om actief te blijven; sta vroeg op en houd een vaste dagindeling aan. Stel deadlines voor sollicitatie-activiteiten. Begin elke dag met de activiteiten waar u een hekel aan heeft. Dat is een goede remedie tegen deprimerend uitstelgedrag. Er is één voordeel aan werkloosheid: u heeft meer tijd. Als u die tijd goed besteedt, en daarvan weet te genieten, heeft u minder last van hangerigheid en kijkt u later tevredener terug op deze moeilijke periode.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp