De vraag
Binnen vier jaar ben ik totaal doof
Beste Jolet,
Mijn gehoor gaat heel snel achteruit. Als dat zo doorgaat, zal ik binnen vier jaar helemaal doof zijn. Mijn motto is: ‘Ik word een vrolijke dove’, maar dat is moeilijk vol te houden. Soms overvalt me een enorme angst voor de stilte die me te wachten staat. Ik ben een vrouw van 53 jaar. Ik heb 25 jaar last van angsten gehad, totdat ik leerde hoe ik mijn gedachten moet ombouwen. Maar de angst voor de stilte krijg ik niet weg, want deze angst is reëel. Ik schrijf alles van me af op mijn weblog (franstaal.vijftigplusser.nl).

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
De overgang van slechthorendheid naar doofheid zal een heel moeilijke klus worden. Besteed er daarom veel tijd en aandacht aan - zoek informatie, praat erover, zoek oplossingen. Vermoedelijk is 'Ik word een vrolijke dove' een te veeleisend doel. Als de angst u naar de keel grijpt, wees dan niet teleurgesteld in uzelf. Neem liever als motto 'Als dove blijf ik een gewoon mens, met een wisselend humeur'.
Ga ervan uit dat uw acceptatie in golven zal verlopen, dus de angst ook. Als die angst niet vanzelf verdwijnt, ga dan opnieuw in therapie. Op www.kiesbeter.nl kunt u een therapeut kiezen, ook voor online therapie. Richt u op bezigheden die passen bij doofheid; misschien wilt u alvast gebarentaal leren? Die blog is ook een heel goed idee. Schrijven helpt gevoelens te ordenen en het levert ook virtuele gezelligheid op. Ik wens u veel sterkte en wijsheid.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp