De vraag
Afgewezen om mijn hoofddoek
Beste Jolet,
Ik ben een vrouw van 23 jaar en werk drie jaar in de thuiszorg. Helaas zijn er cliënten die moeite met me hebben, omdat ik een hoofddoek draag of om mijn geloof. Sommigen uiten dat niet tegenover mij, maar bellen de leiding dat ik mijn werk niet goed doe en dat ik niet welkom bij hen ben.
Mijn leidinggevende weet dan niet wat waar is. Deze afwijzing frustreert me, aangezien ik mijn werk zo goed mogelijk uitvoer. Ik werk graag in de zorg, want er zijn schatten van cliënten bij die me met open armen ontvangen. Ik heb er hard voor gestudeerd en dit is wat ik wil. Hoe kan ik met plezier mijn werk doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Dit is heel vervelend: u doet uw werk goed, maar wordt toch afgewezen. Overal komt helaas discriminatie op de werkvloer voor. In uw werksituatie geldt bovendien dat mensen die het moeilijk vinden om van zorg afhankelijk te zijn, soms extra kritisch staan tegenover de verzorgende.
Die verschijnselen kan ik niet voor u wegnemen. Wel heb ik enkele tips voor wat u zelf kunt doen. Ten eerste: laat oneigenlijke kritiek niet uw zelfvertrouwen ondermijnen. U weet immers wat u waard bent als u denkt aan de waardering van andere cliënten.
Ten tweede: blijf proberen om contact te leggen met stugge cliënten. Denk niet te snel: ‘Zie je wel, die wil me ook al niet.’ Misschien is er een heel andere oorzaak voor de stugheid. Praat zo duidelijk mogelijk; ouderen worden soms achterdochtig door hun doofheid. Ten derde: zoek met uw verhaal hulp en steun bij collega’s en uw leidinggevende. Ik vraag me af of u zich misschien beter op uw plek zou voelen in een verzorgingstehuis. Nu bent u altijd alleen, daar werkt u in een team samen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp