De vraag
We vinden elkaar niet meer
Ons leven is een aaneenschakeling van grote gebeurtenissen: zwanger, trouwen, carrièregroei, eerste kind, nieuwe woning, tweede kind. We gaan mee in de flow, maar hebben geen tijd voor elkaar. Geen van ons pakt dit op. Discussies en frustraties lopen hoog op. Ik heb het over peren, hij over appels. En dan proberen we elkaar maar te overtuigen…

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Jullie dansen de polka. Dit is de dans om het gelijk, het aandringen van de een en het terugdeinzen van de ander, waarna de rollen worden omgedraaid.
Volgens Houd me vast, de bestseller van Sue Johnson, helpt de polka je alleen maar verder de put in. ‘Je bent altijd maar aan het werk, ik moet thuis alles doen!’ ‘O ja? Waarom bel je dan de hele dag met je vriendinnen?’
Voor je het weet, heb je ruzie over de vraag of iets nou op woensdag of op donderdag is gebeurd. Of er nou wel of niet geld is voor boodschappen. Appels en peren, ja tegen nee. De spanning loopt op. Op het eind wil je alleen nog maar dat de ander niet wéér over je heen loopt. Je wilt winnen.
Het doorbreken van deze slechte gewoonte begint met de afspraak om te stoppen als het weer gebeurt. Gewoon: mond dichthouden. En zeg dan later niet wat de ander verkeerd doet, maar waar je zelf behoefte aan hebt: ‘Ik voel me eenzaam, ik heb je nodig.’ Wie weet wat er gebeurt als jullie zulke dingen gaan zeggen. Misschien gun je het elkaar zelfs weleens om gelijk te hebben.