De vraag
Ik schaam me ervoor dat ik niet werk vanwege een burn-out
Ik schaam me ervoor dat ik niet werk: ik heb het gevoel heel erg tekort te schieten.
Ik heb geen kinderen en ook geen baan, en ben momenteel aan het herstellen van een burn-out. Eén dag per week ben ik vrijwilliger. Ik ben hoogopgeleid, en had andere verwachtingen van mijn toekomst. Ook vrienden en familie begrijpen er niets van.
Ik vind het zo moeilijk om uit te leggen. Maar tegelijkertijd heb ik het gevoel dat het, zolang ik het niet kan uitleggen, niet legitiem is dat ik niet werk. Burn-out is niet te meten en dus behoorlijk subjectief.
Hoe ga ik hiermee om?

Het advies
Je gevoel tekort te schieten omdat je niet werkt is goed te begrijpen. Mensen verwachten van je dat je een baan hebt en zelf je eigen geld verdient. Mits je een reden hebt dat je niet kúnt werken uiteraard.
Burn-out en (niet) werken
Je zegt dat je de reden niet kunt uitleggen, maar tegen het eind van je bericht laat je wel het woord burn-out vallen. Als je een burn-out hebt is dat een zeer begrijpelijke reden waarom je (tijdelijk) niet kan werken. Ik begrijp je argument dat burn-out redelijk subjectief is; het gevaar om voor ‘aansteller’ uitgemaakt te worden is inderdaad aanwezig. Maar vergeet niet, alleen jij kunt bepalen hoe je je voelt. Het is geen makkelijke taak, en hier ligt ook jouw uitdaging: je zult nog beter moeten leren om voor jezelf op te komen.
Geloof in recht hebben op herstel
Met voor jezelf opkomen bedoel ik dat je moet stoppen met jezelf veroordelen. Je hebt namelijk recht op herstel. Zo simpel is het eigenlijk. Maar makkelijk is het niet om er écht in te geloven dat jij ergens recht op hebt. Het heeft voor een deel ook te maken met te weinig eigenliefde, met veel strenger voor jezelf zijn dan voor een ander, maar ook met meer voor een ander overhebben dan voor jezelf.
Je schaamte komt namelijk voort uit het feit dat je jezelf veroordeelt. Wees dus wat liever voor jezelf, zoals je dat ook zou zijn naar een goede vriendin toe en gun jezelf de rust en de tijd om er weer bovenop te komen. Wanneer je dat bereikt zul je je veel minder druk maken om wat anderen denken én je zult beter in staat zijn om zonder schaamte te vertellen wat er aan de hand is.
Je zult verbaasd zijn hoeveel lieve mensen er zijn die je begrijpen en je willen steunen in deze moeilijke periode!