Van kwetsbaarheid naar kracht

Hoogsensitiviteit als kracht

Populair!

De training Hoogsensitiviteit als kracht helpt je beter omgaan met je hooggevoeligheid. Je leert in deze training meer over hoogsensitiviteit en ontdekt hoe je je grenzen herkent én bewaakt. Ook leer je wat je kunt doen om je bijzondere talenten tot bloei te brengen om zo van je hooggevoeligheid je kracht te maken.

De training Hoogsensitiviteit als kracht ontwikkelden we in samenwerking met Elke van Hoof: dé expert op het gebied van hoogsensitiviteit. Ze doceert medische- en gezondheidspsychologie aan de Vrije Universiteit van Brussel. Daar is ze coördinator van de opleiding Hoogsensitiviteit voor Professionals. Wil je weten of je ook hooggevoelig bent? Doe de test.

  • Je leert:

    • omgaan met prikkels en overprikkeling
    • je grenzen herkennen en bewaken
    • hoe je als hoogsensitief persoon (hsp) tot bloei kunt komen
  • Je krijgt:

    • een positiever beeld over je eigen hooggevoeligheid
    • oefeningen en meditaties om je zintuigen te kalmeren
    • een speciale dagboekapp

Over deze training

  • Wat is hooggevoeligheid?

    Hoogsensitieve personen (HSP’s) zijn extra gevoelig voor prikkels. Dat kan lastig zijn, mensen met deze karaktertrek zijn sneller moe en overprikkeld. Maar in de juiste omgeving kan hooggevoeligheid juist voordelen opleveren.  Zo’n 15 tot 20 procent van de mensen is HSP.

    Bij HSP’s komen nare ervaringen harder aan en worden minder makkelijk losgelaten. Maar mooie belevenissen worden net zo hard opgezogen en intens beleefd.

    Mensen die supergevoelig zijn voor wat er in hun omgeving gebeurt…

    • hebben sterkere stressreacties, ook in rust, zoals meer ontstekingsstoffen en stresshormonen in het bloed en hogere bloeddruk. Ze zijn emotioneler, schrikken heviger, blozen meer.
    • zijn gevoeliger voor sociale prikkels en stress. In hun jeugd, zoals het overlijden van een ouder, pesterijen of ruzies tussen ouders, of op latere leeftijd, zoals conflicten op het werk of verlies van een partner. Maar: ze hebben meer baat bij sociale steun als ze het moeilijk hebben.
    • hebben meer inlevingsvermogen, wat blijkt uit een verhoogde activiteit in de amygdala, het emotiecentrum in het brein, bijvoorbeeld bij het zien van angstige of blije gezichten, en lichamelijke reacties op het zien van iemand die pijn lijdt.
    • hebben moeite hun aandacht weg te halen van dreigende stimuli, zoals angstige of boze gezichten. Maar ze hebben ook meer moeite hun aandacht weg te halen van positieve stimuli, en kunnen er meer van genieten. Dat kan echter ook leiden tot verslavingen.
    • hebben betere cognitieve vaardigheden. Hun prefrontale cortex reageert sneller, wat leidt tot ‘hyperwaakzaamheid’: een gevoeligheid voor relevante signalen voor dat moment of die situatie. Ze zijn beter in het ophalen van herinneringen, leren sneller van fouten en eerdere ervaringen en kunnen daardoor risico’s vermijden. Ze hebben een grotere cognitieve flexibiliteit en passen zich sneller aan wanneer de omstandigheden veranderen. Ze nemen betere beslissingen omdat ze nieuwe informatie beter integreren met al aanwezige kennis.
    • focussen meer op negatieve woorden en zijn beter in staat de emotionele betekenis van woorden in te schatten.
    • en, ook niet onbelangrijk: ze dansen creatiever.

    Ontdek of je ook hooggevoelig bent: doe de test!

  • Wat is het verschil tussen hoogsensitiviteit en hooggevoeligheid?

    Hooggevoeligheid en hoogsensitiviteit worden vaak door elkaar gebruikt. De term hooggevoeligheid wordt in Nederland zelfs vele malen vaker gegoogled. Toch is er een verschil tussen beiden.

    Onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel onderscheiden de begrippen op ‘wat vastligt’ en ‘waar je invloed op hebt’. Je sensitiviteit, hoe je ziet, hoort, ruikt, proeft en aanvoelt, ligt vast. Het centrale zenuwstelsel filtert prikkels in meer of mindere mate. HSP’s hebben een aangeboren prikkelgevoeligheid en diepgaande verwerking van die prikkels in de hersenen. Hooggevoeligheid is het snel emotioneel worden of overgevoelig reageren op situaties. Het kan een gevolg zijn van hoogsensitiviteit, maar ook bij andere problemen of stoornissen spelen.

  • Hoe werkt een online training van Psychologie Magazine?

    Schrijf je in voor de effectieve training Hoogsensitiviteit als kracht en krijg toegang tot het exclusieve online trainingsplatform. Je kunt de training overal volgen: op je mobiel, je tablet of pc. Het is een veilige omgeving waarin je zelf in de beslotenheid van je eigen huis (of juist lekker onderweg in de trein) kunt werken aan je zelfontwikkeling wanneer het jou uitkomt.

    Via het besloten trainingsplatform ontvang je filmpjes, schrijf- en doe-opdrachten waarmee je direct aan de slag kunt. Door de opdrachten te maken, krijg je meer inzicht in jezelf, je gedrag en reacties. De filmpjes en teksten in de training begeleiden je in dit proces; er leest dus niemand met je mee.

    De training Hoogsensitiviteit als kracht bestaat uit dertien verschillende sessies. Moet je halverwege een sessie weg of wil je iets langer over een antwoord nadenken? Dan kun je altijd tussentijds opslaan en later weer verder gaan. Je kunt je antwoorden en het verdiepingsmateriaal tot een jaar na afronden van de training terugvinden.

  • Hoe is de training Hoogsensitiviteit als kracht tot stand gekomen?

    Voor de online trainingen werkt Psychologie Magazine altijd samen met de beste experts, therapeuten en wetenschappers. De training Hoogsensitiviteit als kracht is gemaakt in samenwerking met Elke van Hoof, klinisch psycholoog met specialisaties in trauma, stress, burn-out en hoogsensitiviteit.

  • Hoeveel tijd kost de training?

    De training Hoogsensitiviteit als kracht bestaat uit dertien sessies waarin je uitleg en opdrachten krijgt. Houd voor zo’n les een half uur vrij in je agenda. Regelmatig vragen we je ook om te oefenen of een dagboekje in te vullen. Trek je hier voldoende tijd voor uit, dan vergroot dat je kans op een goed resultaat aanzienlijk. Je volgt de training in je eigen tempo en kunt pauzeren wanneer je dat wilt.

  • Hoe is de training opgebouwd?

    De training Hoogsensitiviteit als kracht bestaat uit:

    • Dertien gevarieerde lessen die je in je eigen tempo doorloopt.
    • Een handige dagboekapp waarmee je o.a. je prikkelgevoeligheid in kaart brengt
    • Inspirerende en verhelderende filmpjes met Elke van Hoof, dé expert op het gebied van hoogsensitiviteit.
    • Geleide ontspanningsoefeningen
    • Diverse doe-opdrachten die je meer zelfinzicht geven.
    • Tests waarmee je je vorderingen bijhoudt.
    • Inspirerende achtergrondverhalen van de schrijvers van Psychologie Magazine.

de expert

Maak kennis met Elke van Hoof
Elke van Hoof
Elke van Hoof is klinisch psycholoog met specialisaties in trauma, stress, burn-out en hoogsensitiviteit. Ze doceert medische- en gezondheidspsychologie aan de Vrije Universiteit van Brussel en is daar coördinator van de opleiding Hoogsensitiviteit voor Professionals. Speciaal voor hoogsensitieve personen heeft zij diverse trainingen ontwikkeld.

Kies jouw inschrijving

Wat past het beste bij je?
Meest gekozen

Dit vind je misschien ook interessant

Training

Leer loslaten

Leer de controle los te laten en te leven volgens je waarden.

Lees verder
Training

Mindful eten

Leer beter te luisteren naar je lichaam, waardoor je meer geniet en genoeg hebt aan minder.

Lees verder
Training

Hoera, ik heb een puber

Maak het thuis leuker en makkelijker. Samen op een goede manier de puberteit door met onze nieuwste ...

Lees verder
bewezen effectief
bewezen effectief
een leven lang profijt
een leven lang profijt
laatste inzichten uit de wetenschap
laatste inzichten uit de wetenschap