Sessie 6

6. Zo overwin je stap voor stap je angst

Je hebt in deze training al flink wat voorbereidend werk gedaan. In deze sessie ga je met je échte angst aan de slag. Dat lukt het beste met een stappenplan.

Nu je hebt geoefend met meer lef (sessie 4) en weet waar je échte angst zit (sessie 5) is het tijd om deze angst te overwinnen. In deze video legt Roanne uit hoe je dit aanpakt.

Oefening: maak je eigen stappenplan

Pak pen en papier en gebruik de uitleg van Roanne in de video om je eigen stappenplan te maken. De volgende tips helpen daarbij:

  • Maak de stappen in je stappenplan niet te groot. Een te grote stap zal angst veroorzaken, waardoor je brein de situatie opslaat als stressvol en gevaarlijk. De angst blijft of neemt zelfs toe.
  • Neem de tijd om je stappenplan te maken. Het hoeft niet in een half uur klaar te zijn. Misschien vind je het fijn om eerst een opzetje te maken en daar een paar dagen later nog eens naar te kijken. Dat is prima. En je kunt het stappenplan altijd aanpassen als je aan het oefenen bent. Als iets te spannend blijkt, maak je de stap gewoon kleiner.
  • Het kan handig zijn om het stappenplan met iemand te delen die jou goed kent en die je vertrouwt. Iemand die met je meedenkt en zo helpt te voorkomen dat je te streng voor jezelf bent. Bespreek van tevoren met deze persoon dat het de bedoeling is dat je stapjes neemt waarbij je spanning ervaart, maar absoluut geen angst of paniek.
  • Je hoeft niet alle stappen direct alleen te zetten. Het kan fijn zijn om tussenstapjes te maken, waarbij je iets eerst samen doet en daarna pas alleen.
  • Met kleine stapjes lijkt het misschien alsof het eeuwen gaat duren voordat je je angst hebt overwonnen, maar dat valt mee. De eerste kleine stappen geven zelfvertrouwen, waardoor de latere stappen steeds groter kunnen worden of elkaar sneller kunnen opvolgen.

    Wanneer is de oefening geslaagd?
    Het doel van deze oefening is dat je ervaart dat het angstgevoel steeds na 90 seconden weer zakt. Zo leert je lichaam dat de situatie ongevaarlijk is en kun je steeds een stapje verder. Uiteindelijk kun je doen waar je bang voor was, zonder dat angst je overneemt. Behoefte aan een voorbeeld van een stappenplan? Bekijk dan de onderstaande video, waarin Roanne advies geeft aan Iris.

Voorbeeld: een stappenplan voor rijangst

In deze video geeft Roanne tips aan iemand die bang is om met een paardentrailer achter de auto te rijden. Ze legt uit hoe je in dit geval een stappenplan zou kunnen opstellen.

69193