De vraag
Weg zonder ons kind
Mijn vriend en ik zijn tien jaar samen en hebben een weekendje weg geboekt. Dat is de eerste keer dat we dit doen sinds de geboorte van onze zoon (6). Hij is best gevoelig en we vragen ons af: hoe leggen we uit dat we zonder hem willen gaan? We zijn bang dat hij het verkeerd opneemt.

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Het kan even moeilijk zijn voor jullie gevoelige zoon, maar dat is oké. Het begint ermee dat jullie er zelf vertrouwen in hebben dat het goed is en dat hij het aankan. Een gevoelig kind voelt het namelijk feilloos aan als jij er zelf mee worstelt. Maak het dus niet te groot en beladen.
Hoe? Kies een moment ruim voordat jullie weggaan om het te vertellen. Ergens overdag, als de sfeer ontspannen is. Vertel je kind dat jullie tien jaar samen zijn en dat je dat met hem wilt vieren, maar dat jullie daarnaast ook met z’n tweeën een weekendje weggaan. Punt. Geen verontschuldigingen of lange toelichting.
Vind hij het moeilijk? Dan is dat prima. Bespreek de emoties: ‘Vind je het lastig dat we zonder jou gaan? Dat begrijp ik, het is ook de eerste keer. Daar moet je even aan wennen. Dat mag en is helemaal oké.’ Voel je niet schuldig. Het is heel gezond dat een kind leert dat ouders ook samen kunnen weggaan.
Laat je zoontje vervolgens meedenken over hoe het feestje samen met hem gevierd wordt. Dat zal hem een gevoel van grip geven, en de nadruk komt meer te liggen op dat leuke feestje samen.