De vraag
Ik wil graag klaarkomen bij mijn vriend
Ik (vrouw) krijg bijna nooit een orgasme bij een man. Als ik bijna zover ben, word ik duizelig en bang om de controle te verliezen. Waarom weet ik niet. Ik fake vaak, al vind ik seks wel erg fijn. Met mijn huidige vriend is het zelfs erg goed. Als ik met mezelf speel, kom ik bijna altijd en zelfs meermalen klaar. Hoe kan ik de controle laten gaan?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Goed om te lezen is dat je seks leuk vindt, dat je het met je vriend erg fijn hebt en dat je lichaam makkelijk kan klaarkomen als je het zelf doet. Mijn advies zou zijn om de controle niet los te laten, maar juist meer regie te nemen.
Haal diep adem en vertel hem op een veilig moment dat je graag bij hem wil klaarkomen, maar dat lastig vindt. Stop met faken en maak er een gezamenlijke zoektocht van. Heel praktisch: weet hij wat jij de prettigste stimulatie vindt?
Durf je jezelf tijdens het vrijen te bevredigen, zodat je kunt wennen aan een orgasme in zijn nabijheid en hij kan zien hoe het werkt bij jou? Durf je toch door te gaan als je duizelig of angstig wordt? Zo kun je ervaren dat er niets ergs gebeurt – ook al denkt je lichaam dat wel.
Een volgende stap kan zijn dat je vriend je opwindt en je zelf het laatste stukje doet. Schaam je vooral niet. Voor hem is het juist leuk om iets voor je te betekenen bij iets wat zo belangrijk voor je is.