De vraag
Bang in de trein
Ik heb claustrofobie en die angst wordt steeds sterker. Ik durf de trein bijna niet meer in omdat ik het idee heb dat ik vastzit. Helaas moet ik voor mijn opleiding wel met de trein. Heeft u tips voor me?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Elke angst begint met verontrustende gedachten. Probeer dus niet te denken aan wat er mis kan gaan in de trein en denk ook niet steeds ‘als ik maar niet in paniek raak’. Richt u liever op iets fijns, een uitje waar u zich op verheugt bijvoorbeeld, of laat u afleiden door uw lievelingsmuziek uit de koptelefoon. Ook ademhalingsoefeningen helpen, omdat ze u lichamelijk ontspannen. Maar u hoeft het niet alleen te doen; vraag uw huisarts een verwijzing voor een behandeling. De meest gebruikte is cognitieve gedragstherapie: de cognitieve aanpak richt zich op de (verborgen) gedachten die de angst oproepen, en de gedragstherapie leert nieuw gedrag aan. Ook EMDR, een therapie die werkt met oogbewegingen, kan worden ingezet om fobieën te bestrijden (zie emdr.nl). Vermijding zal de angst versterken; het komt dus goed uit dat u in de trein moet voor die opleiding. //
foto: kee&kee