Bang in de trein

Ik heb claustrofobie en die angst wordt steeds sterker. Ik durf de trein bijna niet meer in omdat ik het idee heb dat ik vastzit. Helaas moet ik voor mijn opleiding wel met de trein. Heeft u tips voor me?

Ons advies

Elke angst begint met verontrustende gedachten. Probeer dus niet te denken aan wat er mis kan gaan in de trein en denk ook niet steeds ‘als ik maar niet in paniek raak’. Richt u liever op iets fijns, een uitje waar u zich op verheugt bijvoorbeeld, of laat u afleiden door uw lievelingsmuziek uit de koptelefoon. Ook ademhalingsoefeningen helpen, omdat ze u lichamelijk ontspannen. Maar u hoeft het niet alleen te doen; vraag uw huisarts een verwijzing voor een behandeling. De meest gebruikte is cognitieve gedragstherapie: de cognitieve aanpak richt zich op de (verborgen) gedachten die de angst oproepen, en de gedragstherapie leert nieuw gedrag aan. Ook EMDR, een therapie die werkt met oogbewegingen, kan worden ingezet om fobieën te bestrijden (zie emdr.nl). Vermijding zal de angst versterken; het komt dus goed uit dat u in de trein moet voor die opleiding. //

foto: kee&kee

Jolet Plomp

Psychologie

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

6x waarom je op vakantie moet

Nog geen vakantie geboekt dit jaar? Je knapt er écht behoorlijk van op.

Lees verder
Interview

De kracht van je hart: Susan Smit

Nieuwsgierigheid, levenslust, vriendelijkheid... nieuw onderzoek laat zien dat je het gelukkigst wor...

Lees verder
Video

Video: Eerste hulp bij burn-out

Lees verder
Advies

‘Ik heb geen idee wie ik ben’

Lees verder
Column

Column: De echte wereld

Lees verder
Artikel

Onderzoek: waar maak jij je als ouder weleens druk om?

Lees verder
Video

Video: Eerste Hulp bij onzekerheid over je uiterlijk

Lees verder
Kort

‘Wie zijn baan kwijtraakt, gaat door een rouwproces’

Lees verder