Bang in de trein

Ik heb claustrofobie en die angst wordt steeds sterker. Ik durf de trein bijna niet meer in omdat ik het idee heb dat ik vastzit. Helaas moet ik voor mijn opleiding wel met de trein. Heeft u tips voor me?

Ons advies

Elke angst begint met verontrustende gedachten. Probeer dus niet te denken aan wat er mis kan gaan in de trein en denk ook niet steeds ‘als ik maar niet in paniek raak’. Richt u liever op iets fijns, een uitje waar u zich op verheugt bijvoorbeeld, of laat u afleiden door uw lievelingsmuziek uit de koptelefoon. Ook ademhalingsoefeningen helpen, omdat ze u lichamelijk ontspannen. Maar u hoeft het niet alleen te doen; vraag uw huisarts een verwijzing voor een behandeling. De meest gebruikte is cognitieve gedragstherapie: de cognitieve aanpak richt zich op de (verborgen) gedachten die de angst oproepen, en de gedragstherapie leert nieuw gedrag aan. Ook EMDR, een therapie die werkt met oogbewegingen, kan worden ingezet om fobieën te bestrijden (zie emdr.nl). Vermijding zal de angst versterken; het komt dus goed uit dat u in de trein moet voor die opleiding. //

foto: kee&kee

Jolet Plomp

Psychologie

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Checklist: Dit heb je nodig voor een tevreden leven

Met dit zelfonderzoek, opgesteld door Remo Largo, ga je op zoek naar de ‘fits’ en ‘misfits’ ...

Lees verder
Column

Hoezo accepteren?

Mensen hebben het bijzondere vermogen zich een voorstelling te maken van een andere, betere werkelij...

Lees verder
Artikel

Als je kind bang is

Lees verder
Artikel

Scandinavische FlauwekØL

Lees verder
Artikel

Assertiever worden?

Lees verder
Interview

De inzichten van Barry Atsma

Lees verder
Artikel

Moederdag

Lees verder
Kort

Neem een hond, dat is gezond

Lees verder