De vraag
Bang dat ik ga moorden
Beste Jolet
Ik ben een meisje van vijftien en ik heb telkens last van dwanggedachten. Een maand geleden keek ik per ongeluk met mijn vader mee naar een horrorfilm. Die avond kon ik niet slapen van angst. Sindsdien heb ik gedachten dat ik zelf iemand iets ga aandoen. Nu ben ik bang dat ik het echt ga doen, en dat wil ik helemaal niet. Vaak ben ik emotioneel en ik durf amper een mes vast te houden. Ik ben bang dat moorden mijn dwanghandelingen zijn. Ik weet dat ik het niet doe, maar ik heb veel last van de angst.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wees gerust – dwanggedachten worden niet zomaar handelingen. Maar als deze gedachten je leven zó beheersen, zoek dan hulp. Begin bij je huisarts – hij kan je doorverwijzen. Wacht niet af of het vanzelf overgaat. Het moet vreselijk zijn om met dit soort gedachten rond te lopen en ze niet uit je hoofd te kunnen zetten. Praten met een psycholoog zal je helpen, ook om in de toekomst minder vatbaar voor dwanggedachten te zijn. Sterkte!
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, juli/augustus 2007