Maak je leven lichter

Leer loslaten

Geheel vernieuwd!

Accepteer jezelf zoals je bent, mét al je angsten en onzekerheden. Na deze training kun je beter omgaan met lastige situaties in je leven. Je leert te ontspannen en je te laten meevoeren door het leven. De training helpt je om angstgevoelens en negatieve emoties niet langer te onderdrukken. Als je van jezelf mag voelen wat er is, merk je dat er meer ruimte ontstaat voor positieve emoties en wordt je leven lichter.

‘Leer loslaten’ is gebaseerd op acceptance- and commitmenttherapie (ACT) en is ontwikkeld in samenwerking met therapeut Gijs Jansen.

  • Sta meer ontspannen in het leven

    Je leert...

    • Accepteren in plaats van vechten
    • De controle loslaten
    • Te leven volgens je waarden
  • Het roer om in 12 inspirerende sessies

    Wij helpen je met...

    • Praktische schrijf- en doe-opdrachten uit de acceptance en commitment- therapie
    • Inzichtgevende video’s met therapeut Gijs Jansen
    • Zelfinzicht aan de hand van een ‘moeilijke momenten-dagboek’

Over deze training

  • Hoe gaat de training in z’n werk?

    Schrijf je nu in voor de bewezen effectieve training Leer Loslaten en je krijgt direct toegang tot ons exclusieve online trainingsplatform. Je kunt de training overal volgen: op je mobiel, je tablet of pc. Het is een veilige omgeving waarin je zelf in de beslotenheid van je eigen huis (of juist lekker onderweg in de trein) kunt werken aan je zelfontwikkeling wanneer het jou uitkomt.

    Via het besloten trainingsplatform ontvang je filmpjes, schrijf- en doe-opdrachten waarmee je direct aan de slag kunt. Door de opdrachten te maken, krijg je meer inzicht in jezelf, je gedrag en reacties. De filmpjes en teksten in de training begeleiden je in dit proces; er leest dus niemand met je mee.

    We hebben twaalf gevarieerde lessen ontwikkeld die je in je eigen tempo kunt volgen. Moet je halverwege de les weg of wil je iets langer over een antwoord nadenken? Dan kun je altijd tussentijds opslaan en later weer verder gaan. Je kunt je antwoorden en het verdiepingsmateriaal tot een jaar na afronden van de training terugvinden.

    Bij de online training Leer Loslaten hoort ook een speciale dagboek-app, waarin je je vorderingen kunt bijhouden. Handig voor onderweg.

  • Hoe is deze training tot stand gekomen?

    Voor de online trainingen werkt Psychologie Magazine altijd samen met de beste experts, therapeuten en wetenschappers. Voor Leer loslaten werkten we samen met psycholoog Gijs Jansen. De training is gebaseerd op inzichten uit acceptance and commintment therapy (zie hieronder).

  • Wat is acceptance and commitment therapy?

    Accepteren: makkelijker gezegd dan gedaan. Voor de moderne mens die alles denkt te kunnen regelen, valt het niet mee om het leven te nemen zoals het komt. We hebben tenslotte récht op geluk. Helaas voldoet de realiteit niet altijd aan onze verwachtingen. Gevolg? Ergernis en teleurstellingen.

    Liever accepteren dus. Maar hoe doe je dat? De Amerikaanse psycholoog Steven Hayes heeft een therapie ontwikkeld die accepteren koppelt aan actie ondernemen. Accepteren betekent volgens Hayes niet ‘neerleggen bij’ maar ‘erkennen van’.

    Acceptance and commitment therapy (ACT) heeft twee pijlers.

    • Bij de eerste pijler van ACT gaat het erom angst, verdriet of boosheid niet steeds te vermijden. Volgens Hayes ontwikkelen mensen allerlei trucs om nare gevoelens te voorkomen. De een vervalt bijvoorbeeld in agressie (‘Ik schop liever iemand weg dan dat ik laat zien dat ik gekwetst ben’), de ander krijgt last van controledwang (‘Als ik altijd poeslief ben, maakt mijn baas misschien geen vervelende opmerkingen meer’). Deze controlestrategieën helpen misschien op korte termijn, maar op lange termijn werken ze averechts. Uiteindelijk loop je vast. Pas als je gevoelens accepteert en je controlestrategieën opgeeft, is er ruimte voor verandering. Over jouw controlestrategieën leer je meer in de loop van deze training.
    • Bij de tweede pijler ga je op zoek naar je fundamentele waarden. Waar sta je voor? Welke doelen wil je bereiken? Door het formuleren van nieuwe doelen leer je effectief om te gaan met lastige gevoelens. Ook met het formuleren van nieuwe doelen ga je in deze training aan de slag.

    Een vleugje humanisme, wat cognitieve training, boeddhistische relaxatietechnieken en een flinke lading gedragsoefeningen: ACT is eigenlijk een verzameling van allerlei therapieën, samengebracht in één theorie. De resultaten zijn tot nog toe veelbelovend. Ook uit Scandinavisch onderzoek blijkt de heilzame werking op de gezondheid. Arbeidsongeschikten die ACT-therapie ondergaan, zijn sneller weer aan het werk.

  • Welk resultaat kan ik verwachten?

    Uit onderzoek blijkt dat de training een significant positief effect heeft op de psychologische flexibiliteit van de deelnemers: de rust om mee te waaien met de wind van het leven.

    Het onderzoek is gedaan onder 1250 deelnemers van de training die voor aanvang en nadien een vragenlijst invulden waarbij ze zichzelf op de verschillende criteria beoordeelden. Na de training bleek iedereen op al deze criteria beter te scoren.

    ‘Een belangrijke kanttekening – er is geen controlegroep en ook andere omstandigheden kunnen een bijdrage geleverd hebben aan deze verbetering. Maar de positieve resultaten zijn een indicatie dat de training ‘Leer loslaten’ zeer effectief is,’ zegt Gijs Jansen.

  • Hoeveel tijd kost de training me?

    De training bestaat uit twaalf lessen. Als je een les afrondt, kun je direct starten met de volgende. Hierdoor kun je deze training helemaal in je eigen tempo doorlopen.

    Je profiteert het meest van deze training als je na elke les een pauze inlast om te oefenen en de stof te laten bezinken. Soms vragen we je een paar dagen te oefenen met een opdracht of een dagboekje bij te houden. Doe dat dan ook. Je doorloopt de training dan in zes tot acht weken. Hoe lang je bezig bent met een les wisselt, maar reken op ongeveer een half uur tot een uur.

  • Hoe is de training opgebouwd?

    De training bestaat uit:

    • Twaalf gevarieerde lessen die je in je eigen tempo doorloopt. Voor het beste resultaat raden we je aan 6 tot 8 weken over de training te doen.
      Sessie 1. Wat draag je met je mee?
      Sessie 2. Mindful leven
      Sessie 3. Waar vlucht jij voor?
      Sessie 4. Een dagboek voor moeilijke momenten
      Sessie 5. Leer afstand nemen van je gedachten
      Sessie 6. Waarom we zoveel behoefte hebben aan controle
      Sessie 7. Welke regels staan er in je wetboek?
      Sessie 8. Iedereen heeft angsten
      Sessie 9. Ga je ervaren of blijf je vermijden?
      Sessie 10. Je waarden als levenskompas
      Sessie 11. Je dromen en doelen onderzoeken
      Sessie 12. Breng jezelf tot bloei
    • Een handige dagboekapp waarin je bijhoudt hoe het met je gaat.
    • Inspirerende en verhelderende filmpjes.
    • Geleide ontspanningsoefeningen en oefeningen
    • Diverse doe-opdrachten die je meer zelfinzicht geven.
    • Tests waarmee je je vorderingen bijhoudt.
    • Inspirerende achtergrondverhalen van de schrijvers van Psychologie Magazine.

  • Wat is het verschil met de trainingen Rust in je hoofd, Stop met piekeren en Leer loslaten?

    Deze drie trainingen hebben een andere focus en hebben een andere wetenschappelijke basis.

    Rust in je hoofd: met deze online training leer je het kritische stemmetje in je hoofd het zwijgen op te leggen en mindful om te gaan met je emoties. Door zelfcompassie en met technieken uit de mindfulness, vind je meer innerlijke rust en ben je vriendelijker voor jezelf. Deze training is geschikt als je (te) kritisch bent voor jezelf en op een milde manier met jezelf om wilt gaan.

    Stop met piekeren: je krijgt inzicht in je eigen denkgewoontes en leert met bewezen effectieve technieken structureel minder te piekeren. Ook leer je op een constructieve en positieve manier te denken, waardoor je betere beslissingen neemt. Zo krijg je weer grip op je gedachten waardoor je meer energie overhoudt en geniet van een betere nachtrust. Deze training is geschikt als je veel piekert, het moeilijk vindt om beslissingen te nemen of ’s nachts wakker ligt door je gedachten.

    Leer loslaten: ontdek hoe prettig het is om de controle los te laten en mee te waaien met de wind van het leven. Je leert lastige emoties een plaats te geven, zonder dat dat ze je ontregelen. Je gaat op zoek naar je drijfveren en je belemmeringen De training is gebaseerd op acceptance en commitmenttherapie (ACT). Deze training is geschikt als je het lastig vindt om met negatieve emoties en gebeurtenissen om te gaan.

de expert

Maak kennis met Gijs Jansen
Gijs Jansen
Gijs Jansen is sinds 2003 gespecialiseerd in Acceptance en Commitment Therapie (ACT). Hij is docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen en heeft een eigen praktijk voor therapeutische training. Hij is ook de auteur van zelfhulpboeken zoals 'Denk wat je wilt, doe wat je droomt', 'Laat los' en 'Mindfulness for the road'.

Wat cursisten zeggen

Ik heb een tijdje terug de online training 'Loslaten' gevolgd en ik ben daar zeer tevreden over. De opdrachten hebben me enorm geholpen.
Lindi

Kies jouw inschrijving

Wat past het beste bij je?
Meest gekozen

Dit vind je misschien ook interessant

Training

Mindful eten

Leer beter te luisteren naar je lichaam, waardoor je meer geniet en genoeg hebt aan minder.

Lees verder
Training

Mindfulness

Wil jij meer uit je leven halen en genieten van het nu? Dan is deze training iets voor jou!

Lees verder
Training

Denk je slank

Afvallen zonder te diëten! Ga voor een blijvende verandering met blijvend resultaat.

Lees verder
bewezen effectief
bewezen effectief
een leven lang profijt
een leven lang profijt
laatste inzichten uit de wetenschap
laatste inzichten uit de wetenschap