Sessie 5

Liefde in tijden van crisis

Drukte, problemen en stress hebben invloed op jullie, en dus ook op de relatie. Om het samen ook in moeilijke tijden goed te hebben, kun je in betere tijden alvast een buffer opbouwen.

In iedere relatie komen moeilijke perioden voor. In de video vertelt Sue Johnson wat je in verschillende situaties kunt doen om die samen goed te doorstaan.

Om te onthouden

In de video geeft Sue Johnson de volgende tips voor moeilijke tijden:

  • Maak tijd om bespreekbaar te maken waar je mee zit, bijvoorbeeld door aan te geven dat je je zorgen maakt en aan de ander te vragen hoe hij of zij deze moeilijke periode ervaart.
  • Wees je bewust van de manier waarop jullie reageren op spanning en stress. Probeer hier met interesse naar te kijken en begrip te hebben voor de ander, in plaats van zijn of haar reactie meteen te willen veranderen.
  • Probeer een moeilijke periode te zien als een mogelijkheid om dichter naar elkaar te groeien. Je krijgt de kans om je partner te laten zien dat hij of zij op jou kan rekenen. Dit maakt jullie band op de lange termijn sterker.

Hoe bouw je een buffer op?

De volgende twee oefeningen helpen jou en je partner tijdens moeilijke perioden.

Oefening 1: steun geven & ontvangen

Neem de tijd om even stil te staan bij jullie relatie. Stel jezelf de volgende vragen en bespreek ze samen, als je dit wilt:

–  Durf je het bij je partner aan te geven als het je soms even te veel wordt? Zo niet, welke reactie van je partner heb je nodig om dit wel aan te durven? Vaak helpt het al enorm om je angst bespreekbaar te maken, bijvoorbeeld door te beginnen met: Ik vind het moeilijk om aan te geven, maar…

– Andersom: hoe reageer jij als je partner jou om hulp of steun vraagt? Geef je de ander het gevoel dat dit oké is om te doen? Vind je het fijn om nodig te zijn, of vind je het juist lastig en keer je jezelf van de ander af? Hoe zou je dit anders willen of kunnen aanpakken?

Oefening 2: schrijf op waar je dankbaar voor bent

In stressvolle perioden kunnen positieve eigenschappen van jezelf, van je partner en van jullie relatie naar de achtergrond raken. Het helpt dan om – opnieuw – te ontdekken waarom jullie relatie voor jou belangrijk en de moeite waard is.

Schrijf op een blaadje drie dingen waar je trots op bent als je aan de ander denkt, die hem of haar speciaal voor je maken of waar je dankbaar voor bent in je relatie. Het hoeven geen grote dingen te zijn: het gaat erom dat je met deze oefening de aandacht verlegt van het negatieve naar het positieve. Een aantal voorbeelden: ik ben blij dat we zo met elkaar kunnen lachen, ik vind dat hij/zij zo’n goede ouder is, of: ik waardeer het dat hij altijd eerlijk is.

Bewaar deze aantekeningen in je agenda, portemonnee of dagboek, en lees ze na wanneer je op moeilijke momenten twijfelt aan de relatie.

43191