Sessie 4

4. De dappere-doelen-lijst

Veranderen kost tijd en dat geldt extra voor dingen die je angst inboezemen. In deze sessie bereid je je daarom rustig voor door aan de slag te gaan met een 'dappere-doelen-lijst'.

In deze video legt Roanne uit wat de eerste stap is in het overwinnen van je angst.

Oefening: train je ‘lefspier’

In deze oefening stel je een lijst op met kleine, spannende acties die je de komende tijd kunt gaan doen. Op deze manier vergroot je je zelfvertrouwen en wen je aan een dappere versie van jezelf.

  1. Pak een stapel post-its en schrijf op iedere plakkertje een ‘dapper doel’. Dat kunnen dingen zijn die je nog nooit hebt gedaan of die je het liefst uit de weg gaat omdat ze ongemakkelijk voor je zijn. Ze zijn niet doodeng, maar ook niet per se leuk om te doen. Schrijf alles op wat in je opkomt. Als je iets hebt opgeschreven, plak je de post-it op tafel en zo ga je door tot je niets meer weet.
  2. Maak nu een selectie. Uiteindelijk wil je een aantal (maar niet te veel) dappere doelen overhouden. Ze mogen absoluut niet te eng zijn, maar ook niet te makkelijk. De doelen die aan die eisen voldoen en die belangrijk voor je zijn, plak je bij elkaar. De rest leg je weg of gooi je in de prullenbak. Daar hoef je nu niets mee.
  3. Schrijf de overgebleven doelen op een vel papier en hang dat op een plek waar je regelmatig langskomt, zoals de koelkast. Zo kun je ze niet vergeten.
  4. Bedenk wanneer je aan je dappere doelen gaat werken en zet ze in je agenda.
  5. Een doel behaald? Mooi! Vergeet niet om ‘m door te strepen op de lijst, want dat geeft een goed gevoel.

Zo krijg je meer zelfvertrouwen bij faalangst

In deze video geeft Roanne twee voorbeelden van situaties waar de dappere-doelen-lijst goed van pas komt: bij sociale angst en faalangst.

Om te onthouden

  • Steeds wanneer je iets niet doet omdat je er (een klein beetje) bang voor bent, zeg je eigenlijk tegen je lichaam dat je angstgevoelens terecht zijn. Je leert jezelf dat het inderdaad enge situaties zijn die je maar beter kunt vermijden.
  • Door jezelf op meerdere vlakken wat dapperder te maken, leer je om niet altijd te handelen naar je angsten.

Extra oefening: vergroot je zelfvertrouwen

Een andere, zeer effectieve oefening om je zelfvertrouwen alvast wat te versterken, is een tijdje al je positieve ervaringen van de dag op te schrijven. Veel te vaak focussen we namelijk vooral op dingen die níét goed zijn gegaan. Schrijf de komende periode elke dag iets op waarvoor je een schouderklopje verdient. Elk klein dingetje is al goed: dat je vroeg bent opgestaan, hebt gesport of de rekeningen hebt betaald.

Voorbeeld

Dag 1: Ik heb een rondje hardgelopen.
Dag 2: Ik heb mijn BTW-aangifte zonder te klagen gedaan.
Dag 3: Ik heb iemand geholpen/getroost.

68963