Sessie 3

3. Je angsten overwinnen

Voordat je aan de slag gaat met je angsten, geeft expert Roanne van Voorst je een aantal tips die helpen om de oefeningen in deze training op de juiste manier aan te pakken.

Angst hoort bij het leven. Zelfs de moedigste mensen ter wereld zijn af en toe bang. Het verschil zit in de manier waarop je ermee omgaat. Roanne vertelt hier meer over in de video.

Wat neem je mee?

Je angsten overwinnen doe je niet door te proberen om nooit meer bang te zijn, maar door te leren om op een andere manier op het angstige gevoel te reageren. Door hier veel mee te oefenen, zul je merken dat je uiteindelijk geen beslissingen meer neemt op basis van je angsten, maar op basis van je wensen en doelen.

Korte oefening Denk eens aan dappere mensen in je omgeving. Wie zijn dat? En bedenk je dan eens dat zij ook regelmatig bang zijn. Misschien hebben ze wel hoogtevrees, rijangst of maken ze zich vaak zorgen over wat anderen wel niet van ze zullen denken. Hoe denk je dat zij met deze angsten omgaan? Tip: vraag het ze eens.

Om meer lef te krijgen, hoef je de paniek niet op te zoeken

Een andere geruststelling: bij het oefenen met lef, hoef je geen panieksituaties op te zoeken. Je hoeft dus niet te vrezen dat je bij het oefenen steeds heel angstig zult zijn, integendeel zelfs. Je kunt namelijk niets leren op het moment dat je in paniek bent of veel angst ervaart. Om meer lef te krijgen, zoek je steeds een lichte mate van spanning op, maar niet meer dan dat. In de video legt Roanne uit hoe dit zit.

Om te onthouden

Je angsten onder controle krijgen, lukt het best als je een situatie opzoekt waarin je je niet verveelt, maar ook niet in paniek raakt. Als je bijvoorbeeld bang bent voor hoogten, kom je daar niet vanaf door op de bank blijft zitten. Je voelt dan geen spanning en er is dus ook geen angstgevoel om te laten wegebben. Maar je komt ook geen stap vooruit als je jezelf dwingt om meteen een luchtballonvaart te maken. De angst is dan zo groot dat het té moeilijk is om deze onder controle te krijgen.

Korte oefening Als je aan iets denkt wat angst bij je oproept: wat is dan op dit moment een punt waarop je in paniek zou raken? En wat roept totaal geen spanning op? In sessie 6 ga je hier verder mee aan de slag, door een lijst op te stellen met situaties waarin je met je angst kunt gaan oefenen.
68947