Sessie 2

2. Hoe werkt angst?

Waarom zijn we bang voor dingen die helemaal niet zo gevaarlijk zijn? Wat doet angst in je lichaam en hoe werkt het in je brein? In deze sessie vertelt angst-expert Roanne van Voorst je er alles over.

Angst is een gevoel. Het komt bij je op als je denkt dat er gevaar dreigt. Dat kan van alles zijn: een scooter die plotseling langs je raast, een confrontatie met een flinke spin of een spannend sollicitatiegesprek. Niet al die situaties zijn écht gevaarlijk, maar toch kun je ze wel zo ervaren. In deze video legt Roanne uit hoe dat werkt.

Om te onthouden

  • In gevaarlijke situaties is angst heel nuttig. Het zorgt ervoor dat je lichamelijk goed kunt reageren op gevaar, zodat je kunt vechten of vluchten. Deze angst zit diep in onze genen geworteld, omdat het ons helpt te overleven.
  • Ook in ongevaarlijke situaties kunnen we ons angstig voelen. Dit komt omdat ons brein zo in elkaar zit, dat het ook reageert op potentiële sociale bedreigingen. We kunnen bijvoorbeeld bang zijn om te falen of om afgewezen te worden.
  • Het gevoel van angst duurt eigenlijk maar 90 seconden. Als we niks zouden doen met dit gevoel, ebt het daarna weer weg. Maar vaak gaan we nadenken over de angst. We koppelen er gedachten aan, geven de angst aandacht waardoor het groeit en langer duurt.
  • Je kunt jezelf aanleren om het gevoel van angst te laten wegebben, in plaats van het te voeden. Op die manier kweek je lef.
Korte oefening Hoe herken jij het gevoel van angst bij jezelf? Waar voel je dat in je lichaam? Denk aan: een snelle hartslag, zweten, een droge mond of misselijkheid. Heb je ook wel eens ervaren dat het angstgevoel na een poosje weer zakt?

Angst in soorten en maten

In deze video vertelt Roanne over de verschillende soorten angsten die we kunnen ervaren.

Wat neem je mee?

  • Je kunt angst verdelen in twee groepen: concrete angsten en algemene angsten.
  • Algemene angsten zijn minder specifiek, zoals faalangst, je onzeker voelen of je vaak zorgen maken over van alles en nog wat. Dit noemen we ook wel gegeneraliseerde angst.
  • Bij een concrete angst ben je bang voor iets specifieks, zoals honden, autorijden of hoogten. Concrete angsten noemen we ook wel fobieën.

Oefening: waar zit jouw angst?

Pak pen en papier en schrijf eens in een paar zinnen op waar jij bang voor bent (geweest). Het mogen meerdere angsten zijn en ook angsten waar je op dit moment minder last van hebt, maar die je vroeger in de weg zaten.

Bekijk vervolgens je antwoord. Is jouw angst concreet? Of zijn de dingen waar je bang voor bent minder specifiek? In sessie 4 helpt Roanne je bij het verder onderzoeken hoe jouw angst precies in elkaar zit. En in sessie 7 geeft ze tips die je helpen om weer kalm te worden als de angst in je lichaam overgaat in paniek.

68935