Sessie 7

7. Kun je jezelf tegen een depressie beschermen?

Iedereen maakt maakt weleens stressvolle of ingrijpende gebeurtenissen mee. Maar kan te veel stress je ook depressief maken? En zo ja, kun je iets doen om sneller te herstellen na stress en tegenslagen?

In de video staan psychiaters Joeri Tijdink en Christiaan Vinkers stil bij de relatie tussen stress en depressie. Ook leggen ze uit wat veerkracht ermee te maken heeft.

Om te onthouden

Over het algemeen zit ons ‘stress-systeem’ goed in elkaar: we kunnen best wat stress verdragen en ook een flinke tegenslag maakt ons niet per definitie depressief. Wel verschilt de mate van veerkracht – hoe goed je tegen stress, veranderende situaties en tegenslagen kunt – per persoon. Daardoor raakt de één eerder uit balans dan de ander.

Je kunt je veerkracht verbeteren door te onderzoeken welke karaktereigenschappen, gebeurtenissen of omstandigheden jouw stressniveau vergroten. Bedenk vervolgens met welke acties je de stress kunt verminderen en hoe je ervoor kunt zorgen dat je de dingen blijft doen die je energie geven. De volgende oefening helpt je daarbij:

  • Oefening: verbeter je veerkracht
    Neem tenminste 20 minuten de tijd voor deze oefening en zorg dat je pen en papier bij de hand hebt.
    Wat ga je doen?
    Je oefent met het bijstellen van je verwachtingen, zodat je verder kunt gaan. Waar je op had gerekend, is helaas niet gebeurd, maar wat is er wél mogelijk? Door nieuwe verwachtingen te formuleren, waarbij je rekening houdt met de huidige omstandigheden, ontstaat er ook ruimte voor positieve dingen in je leven.

    1
    Denk na over de tegenslag waarmee je bent geconfronteerd. Wat is de kern van de gebeurtenis, welke emoties en gedachten roept die op? In hoeverre heb je nog invloed op hoe de tegenslag zich ontvouwt of hoe je ermee omgaat?
    2 Bedenk wat wél mogelijk zou zijn en wat je graag zou willen. Probeer een positief, realistisch en levendig beeld te schetsen van wat jij wél kunt doen om de situatie voor jou te verbeteren. Hoe ziet het er dan uit? Wat heb je dan gedaan? Wat is er dan verbeterd?
    3 Probeer de veerkracht die je al eerder hebt ontwikkeld aan te boren en te versterken. Kijk terug: waren er momenten in je leven waarop je veerkrachtig reageerde op tegenslag? Heb je toen bijvoorbeeld meteen hulptroepen ingeschakeld? Je kunt ook bedenken waar je goed in bent. Je sterke eigenschappen kunnen je namelijk helpen om met de huidige tegenslag om te gaan.Merk je dat je deze oefening lastig of confronterend vindt? Of heb je veel last van spanning en stress in je dagelijkse leven? Via Coachfinder vind je een stress-coach die kan je helpen om je spanning op een prettiger niveau te krijgen.
  • Dit is een bewerkte oefening die eerder verscheen in Psychologie Magazine.
    Auteur: Edwin Oden.
53473