Sessie 5

5. Hoe kun je er beter mee omgaan?

Open zijn over waarmee je worstelt, een betere balans vinden en op tijd hulp inschakelen: in deze sessie geven psychiaters Christiaan Vinkers en Joeri Tijdink tips die kunnen helpen om beter met een depressie om te gaan.

Ook legt Christiaan in de video uit wat hij het juiste moment vindt om professionele hulp in te schakelen.

 

Om te onthouden

In de video geven Christiaan en Joeri de volgende drie tips:

  • Tip 1: praat over je depressie met iemand in je omgeving. Ook als je denkt dat je klachten wel meevallen, of vindt dat je je sombere gevoelens zelf zou moeten oplossen. Veel mensen met een depressie ervaren het als een enorme opluchting om open te kunnen zijn over hoe ze zich voelen. Kies iemand die je vertrouwt en bij wie je je veilig voelt, bijvoorbeeld je partner, een vriend, een familielid of een goede collega.
  • Tip 2: onderzoek je dagelijkse balans. Dit doe je bijvoorbeeld door een week lang bij te houden welke activiteiten je op een dag doet, en jezelf hierbij de vraag te stellen welk effect deze activiteiten hebben op hoe je je voelt. Eventueel kun je je somberheid daarbij ook een score te geven op een schaal van 0 tot 10 (0 = helemaal niet somber, 10 = heel somber). Door dit een tijdje te doen, krijg je een beter beeld van de schommelingen in je stemming en de factoren die hier een invloed op hebben. Niet aan alle gebeurtenissen die je stemming beïnvloeden kun je iets veranderen, zoals een ziekte van jezelf of een naaste. Maar vaak zijn er ook activiteiten waarover je wél controle hebt, zoals een stressvolle (werk)omgeving, gezonde voeding, genoeg beweging en voldoende rust.
  • Tip 3: schakel op tijd hulp in. Je kunt en hoeft een depressie niet in je eentje op te lossen. Er zijn verschillende soorten effectieve behandelingen bij een depressie. Je leest hier meer over in sessie 6.

De juiste balans

Als je je somber voelt, is de verleiding groot om steeds minder te ondernemen. Maar vaak versterkt dit juist je sombere, vermoeide gevoel, waardoor je in een negatieve spiraal terechtkomt. Tegelijk moet je goed naar je lichaam luisteren en voorkomen dat je te veel doet. In de video geven Christiaan en Joeri een tip die kan helpen om de juiste balans te vinden.

53467