Sessie 2

2. Hoe herken je een depressie?

Het valt niet altijd op, maar voor mensen met een depressie is een doodgewone dag doorkomen vaak al een loodzware opgave. In deze sessie vertellen psychiaters Christiaan Vinkers en Joeri Tijdink wat de belangrijkste kenmerken zijn van een depressie en wat het verschil is met bijvoorbeeld een burn-out.

In de video legt Christiaan uit hoe je een depressie bij jezelf of een ander herkent. Ook staat hij stil bij de lichamelijke kenmerken van een depressie.

Om te onthouden

  • Het kan echt iedereen overkomen: jaarlijks krijgen ruim 800.000 Nederlanders de diagnose depressie. Dit betekent dat 1 op de 5 Nederlanders een periode in zijn of haar leven depressief is.
  • De twee belangrijkste kenmerken van een depressie zijn een aanhoudend gevoel (minimaal twee weken) van somberheid en niet meer kunnen genieten. Andere klachten waar je last van kunt hebben, zijn gevoelens van waardeloosheid en schuld, gedachten over de dood en/of zelfmoord, besluiteloosheid en concentratieproblemen.
  • Een depressie heeft vaak ook lichamelijke kenmerken. Denk aan vermoeidheid, slecht slapen, pijn in je lichaam (zoals je rug of je schouders), gewichtsverandering (doordat je te veel of juist te weinig eet), hartkloppingen of duizeligheid.
  • Doe de depressie zelftest

Voor een officiële diagnose moet je naar je huisarts, maar door deze wetenschappelijk bewezen zelftest in te vullen, kom je er wel achter in hoeverre je last hebt van depressieve klachten. Vermoed je een depressie bij iemand in je omgeving? Probeer dan eens de test in te vullen met deze persoon in gedachten.

Hoe voelt het om depressief te zijn?

Als je last hebt (gehad) van een depressie, weet hoeveel impact dat op je heeft. Mensen beschrijven een depressie weleens alsof ze de hele wereld door een grauwe, zwarte bril zien. Alsof ze in een nachtmerrie zijn beland waarin ’s ochtends nauwelijks uit hun bed kunnen komen, elke afspraak te veel is en ‘feestjes’ een onmogelijke opgave zijn geworden.

In de video vertelt schaatser Stefan Groothuis hoe het voor hem voelde om depressief te zijn.

  • Oefening: hoe voelt de somberheid voor jou? Kun jij woorden geven aan hoe je je op dit moment voelt? Ervaar welke gedachten er door je heen gaan en welke gevoelens je bij jezelf opmerkt. Probeer je gedachten en gevoelens niet te veranderen of weg te drukken. Opmerken is genoeg, zeg bijvoorbeeld hardop: ‘Er is een gevoel van somberheid.’

Burn-out of depressie?

Somber, uitgeput en prikkelbaar: een depressie en een burn-out lijken op het eerste gezicht veel op elkaar. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen? En hoe zit het met de relatie tussen depressie en angst? In de video geeft Christiaan uitleg.

Wat neem je mee?

  • Een depressie heeft veel overlap met andere psychische klachten, zoals overspannenheid, een burn-out, angstig zijn en veel piekeren. De term ‘depressie’ gebruiken psychologen en psychiaters voor een combinatie van ’typische’ klachten die vaak samen voorkomen.
  • Officieel spreken we (volgens het psychiatrisch handboek DSM-5) van een depressie als je minimaal twee weken last hebt van de twee ‘kernsymptomen’ somberheid en niet meer kunnen genieten. Daarnaast ‘moet’ je voldoen aan tenminste vijf van de andere kenmerken die in deze sessie naar voren kwamen. Maar het onderscheid is niet zo zwart-wit, dus hou een ‘dip’ of sombere gevoelens goed in de gaten en schakel op tijd professionele hulp in als je merkt dat de klachten niet verdwijnen. In sessie 5 vind je meer tips die je helpen om bij een beginnende depressie de juiste, eerste stappen te zetten.
  • Wil je  meer begeleiding bij beginnende burn-out klachten? Op de site van Coachfinder kun je checken of er een burn-out coach bij jou in de buurt zit. Je kunt ook zelf aan de slag met deze online training.
53463