Sessie 5

5. Hoe kun je er beter mee omgaan?

Voldoende rust en regelmaat, impulsieve acties uitstellen en vaker iets doen waarvan je geniet: veel 'kleine' dingen helpen om het leven met borderline wat makkelijker te maken.

Als je door je klachten niet lekker in je vel zit, is het logisch dat je vooral focust op wat je wil veranderen. Toch is het goed om ook regelmatig stil te staan bij je sterke kanten. Zo merk je vanzelf dat er genoeg dingen wél goed gaan. In de video vertelt borderline-expert Erwin van Meekeren welke positieve eigenschappen hij herkent bij mensen met borderline:

  • Oefening: Wat zijn jouw sterke kanten?

    Pak pen en papier en neem ongeveer 10 minuten de tijd. Schrijf op waar je goed in bent, wat je kwaliteiten zijn of welke positieve karaktereigenschappen je herkent bij jezelf of je naaste met borderline. Bijvoorbeeld: ik ben een doorzetter, ik ben betrokken bij anderen, ik kan goed koken of mensen vinden het gezellig om bij mij in de buurt te zijn. Let erop dat ook de kleine dingen – die jij misschien vanzelfsprekend vindt – meetellen. Zoals dat je vaak aan een ander vraagt hoe het gaat.Vind je het moeilijk om kwaliteiten bij jezelf te herkennen? Vraag dan eens aan iemand die je vertrouwt wat hij of zij jouw sterke eigenschappen vindt.

    Wat levert dit op?
    Regelmatig stilstaan bij wat goed gaat zorgt voor meer zelfvertrouwen, energie en positieve emoties en voor minder stress. Probeer hier dus tijd voor te maken, bijvoorbeeld elke dag voordat je gaat slapen.

Wat kun je doen om er beter mee om te gaan?

Voldoende rust en regelmaat, therapie die bij je past en je emoties leren accepteren: in deze video geeft Erwin praktische tips die het leven met borderline makkelijker kunnen maken:

  • Oefening: Met welke tip(s) ga jij aan de slag?

    In de video geeft Erwin 5 tips die helpen om beter met je klachten om te gaan. Kies er één of twee, en ga hier de komende tijd mee aan de slag.
  • Tip 1: zoek uit welke therapie bij je past. Er zijn verschillende soorten therapie die je leren om beter met heftige emoties om te gaan. De informatie in sessie 7 helpt je op weg om een therapie te vinden die past bij jou en je omgeving.
  • Tip 2: zorg voor regelmaat. Ga op tijd naar bed, probeer genoeg te bewegen en gezond te eten. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar met voldoende rust en een vaste structuur in je week bouw je een ‘buffertje’ op voor de momenten dat het minder goed met je gaat.
  • Tip 3: leer heftige emoties te verdragen. Probeer op momenten dat je het moeilijk hebt eraan te denken dat het vaak beter is om af te wachten, dan om direct in actie te komen. Vaak doe je dan namelijk juist dingen die je op de lange termijn niet helpen. Wat beter werkt: simpelweg tot 10 tellen of een korte ademhalingsoefening doen. En bedenk dat ook de heftigste emoties uiteindelijk vanzelf weer ‘overwaaien’.
  • Tip 4: stel impulsieve beslissingen uit. Heb je de neiging om grote beslissingen snel te maken? Probeer dit soort keuzes dan eens bewust uit te stellen – ook als de verleiding om direct te handelen groot is. Overleg eerst met je partner, een familielid of vriend, of slaap er een nachtje over. Je kunt altijd op een later moment de beslissing alsnog maken.
  • Tip 5: ga op zoek naar een ‘gezonde’ opvulling voor de leegte. Veel mensen met borderline voelen zich regelmatig leeg of eenzaam – ook als ze minder last hebben van hun klachten. Het helpt dan om, samen met mensen uit je omgeving of met een therapeut, op zoek te gaan naar activiteiten waarvan je geniet of die je een voldaan gevoel geven. Zoals: vrijwilligerswerk, een kookcursus volgen, iets in huis opknappen, gezond koken, de hond van de buren uitlaten of lid worden van een sportclub. Maak een lijstje en kies 1 of 2 dingen die je komende week kunt uitproberen.
  • Verder lezen of behoefte aan meer tips?
    > Borderline hulpboek, Jaap Spaans en Erwin van Meekeren, uitgeverij Boom, € 34,95
    > Negatief zelfbeeld, Manja de Neef, uitgeverij Boom, € 28,50
    > Omgaan met Borderline, een praktische gids voor naastbetrokkenen, Erwin van Meekeren en Hans de Jong, uitgeverij Boom, € 27,20

Wees aardig voor jezelf

Je hebt in deze sessie een aantal tips gekregen waarmee je de komende tijd aan de slag kunt. Bedenk dat het veranderen van gedrag – voor iedereen – moeilijk is: het kost tijd, energie en een flinke dosis geduld. Dat geldt zeker voor dit soort ‘zelfhulptips’. Wees dus niet teleurgesteld als iets niet meteen lukt of niet direct effect heeft. Dat ligt niet aan jou, het hoort erbij. Probeer vooral trots te zijn op je positieve inspanning en de moed die je toont om aan de slag te gaan met je klachten.

52345