Sessie 6

6. Meer begrip, minder ergernissen

Een ADHD'er valt vaak voor een andere ADHD'er. Of juist voor iemand die heel gestructureerd is. In het eerste geval dreigt chaos, in het andere geval kan de relatie onevenwichtig worden. Hoe houd je het gezellig samen?

In de video vertelt Sandra op welke twee ‘typen’ mensen met ADHD meestal vallen. Ook geven zij en Rutger tips die zorgen voor meer balans en begrip in je relatie.

Om te onthouden (voor jou én je partner)

In de video leggen Sandra en Rutger het volgende uit:

  • Als je ADHD hebt, kies je vaak óf een partner die ook ADHD heeft,  óf een partner die juist het tegenovergestelde is en houdt van structuur en orde.
  • Heeft jouw partner geen ADHD? Dan is het belangrijkste dat hij of zij snapt dat het geen onwil of opzet is dat je telkens te laat komt, afspraken vergeet of er een rotzooi van maakt. Probeer hierover met elkaar in gesprek te gaan. Zo lukt het beter om begrip te hebben en elkaars gedrag te accepteren.
  • Vergeet niet om ook eens aan je partner te vragen hoe het voor hem of haar is om met jou samen te leven.
  • Bekijk of je samen oplossingen kunt vinden voor dingen die niet goed gaan. Spreek bijvoorbeeld af dat als je partner het thuis opgeruimd houdt, jij wat vaker voor het eten zorgt of een ander klusje doet waar je partner geen zin in heeft. Zo houd je het in balans.

Boekentip

 

  • Heb je behoefte aan meer informatie, adviezen en oefeningen voor je relatie? Melissa Orlov schreef een bekroond boek over ADHD in relaties. Zo telt ze bij afspraken met haar partner steevast 30 procent bij de tijd op, waardoor ze veel minder ruzie heeft.Melissa Orlov, ADHD relaties, uitgeverij Hogrefe, € 24,95

 

 

 

45297