Sessie 5

5. Zo krijg je meer zelfvertrouwen

Veel ADHD'ers hebben faalangst of een negatief zelfbeeld. Geen wonder, als je al je hele leven te horen krijgt dat je te druk, te impulsief of te chaotisch bent. Maar wist je dat ADHD ook gekoppeld is aan positieve eigenschappen? In deze sessie onderzoek je welke dat bij jou zijn.

In de video legt Sandra uit hoe het komt dat zoveel mensen met ADHD negatieve gedachten hebben over zichzelf. Ook leggen zij en Rutger uit wat je kunt doen om hier verandering in te brengen.

Om te onthouden

In de video vertellen Sandra en Rutger dat je kunt werken aan meer zelfvertrouwen door:

  • Positieve ervaringen op te doen. Bijvoorbeeld door je te focussen op je talenten, maar ook door je aandacht meer te richten op jezelf in plaats van de ander.
  • Negatieve gedachten die je hebt over jezelf te vervangen door meer realistische gedachten. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van cognitieve gedragstherapie, schematherapie of EMDR (Eye Movement Desensitization Reprocessing, een behandelvorm die ook wordt toegepast bij trauma).
  • Te accepteren dat je ADHD hebt en zo meer compassie en begrip te ontwikkelen voor jezelf.

Sta stil bij je sterke kanten

Het kost tijd en energie om te leren vertrouwen op jezelf. De eerste stap die je kan helpen, is stilstaan bij je sterke eigenschappen. Inspiratie nodig? In de video staan Sandra en Rutger stil bij alles wat positief is aan ADHD.

Oefening: wat zijn jouw sterke kanten?

Welke sterke kanten van ADHD herken je bij jezelf? Een aantal voorbeelden die in de video genoemd werden: creatief, energiek, eerlijk, open, direct, rechtvaardig en snel kunnen schakelen. Schrijf al je positieve eigenschappen op en plak ze op je spiegel of aan de binnenkant van je kledingkast, zodat je ze niet meer vergeet.

45255